Gå til innhold
Arkivverket

[#72477] Tydehjelp Elen Gjertsdatter f. ca 1837. Næs, Holt (Tvedestrand)


Gjest Randi Fjellbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo da, jentas navn er Elen Kirstine Gjertsdatter. Og foreldrene: Smed Gjert Halvorsen og Mette Christensdatter, Næsværk.Elen Kirstine er for øvrig min tippoldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Fjellbu

Tusen takk :-) da er min tipp-tipp oldemor bekreftet.Så da kan jeg vel si; hei slektning til deg da :-)Rekka mi er Elen, Anne Helene, Haakon, Hedvig, Steinar og Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, da kan jo jeg kvittere med min rekke:Elen, Johannes, Gustav, Thor, Oddbjørn.Det fulle navnet til Elen Kirstines mor var forresten Mette Marie Christensdtr. Holm. Hennes far var fra Løkken på Jylland - og farsslekta hans igjen kom opprinnelig fra Holmsø i Haverslev sogn (derav navnet Holm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Fjellbu

Tusen takk for den informasjonen også :-)Da skal jeg fortsette å fylle ut og ta veien til Danmark med denne siden av familien også :-) Mitt norske blod blir stadig mer utblandet HeheTakk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Du vil finne en del om slekta di her i forumet - men du har kanskje brukbar oversikt bakover? På Gjert Halvorsens morsside er det jernverksfolk 'så langt øyet rekker' (et par stikkord: Gasmann og Lucassen). Og Mette Maries slekt er relativt grundig drøftet i DIS-Danmarks diskusjonsforum 'Aneefterlysning'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Fjellbu

Jeg har akkurat startet på denne siden av familien, da Haakon har vært et mørkt kapittel i familiehistorien. Vi har hatt fornavnet, men etternavnet har vært en godt bevart 'hemlighet' av en eller annen årsak. Mest sannsynelig pga skilsmissen en gang på midten av 20-tallet. Hans datter, min farmor, døde for ett par år siden og det er først da jeg har fått navnet bekreftet.Så nå har jeg gått på med krum hals, og har nå da kommet til leddet Elen og Jahn. Spennende er detta :-) Så nå skal jeg søke litt i forumet her, og suge til meg det jeg finner!!Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg skal ikke ta fra deg spenninga ved å utforske dette selv, men et annet stikkord kan være den svenske smedslekta Hane. Jahn Johannessens mor, Anne Helene Jahnsdtr., var nemlig datter til hammersmeden Jahn Petterson Hane (1780-1866) fra Degerfors. Han kom ca. 1800 (rømte fra et stangjernstyveri han hadde vært med på) til Hakadal verk - var så noen år på Hagenes hammerverk i Hedrum, deretter ved Froland verk, og til slutt ved Næs verk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et par debatt-tråder som viser den omstendelige veien til større klarhet når det gjelder Jahn Pettersen Hanes og kona Anne Helvig Hansdatters opphav:[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=27048&sok=jan>Lenke hanne&nr=75&antinnlegg=86&startnr=&antall=&spraak=#ankerog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo også ta med (selv om du sikkert er kjent med opplysningene her) din tippoldemor Anne Helene med mann og barn (også din oldefar Haakon) i ft. 1900 - da bosatt i Fritz Jensens gt. 14a i Kristiansand:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Fjellbu

Den siste var kjent for meg. Den ledet meg til Dis-gravminner hvor jeg ble en smule forvirret, Johan og Anne døde med fem års mellomrom, men ligger ikke sammen. Johan (d 1950) ligger med Håkon (d 1979) og Anne (d 1945) ligger med datteren Anthonie (d 1977) Har det vært en skilsmisse her eller døde de 'for tett opptil hverandre' Mange rare tanker spinner rundt nå og det er SÅ gøy :-DJeg har begynt å lese litt på Dis-Danmark, og dette er jo kjempespennende!! Du har gjort en kjempejobb her!! Jeg gleder meg stort til også å lese de andre lenkene du har sendt meg nå i kveld!!Tusen tusen takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.