Gå til innhold
Arkivverket

[#72482] Fillan på Hitra: Hvor ble det av to av Iver og Gunhild Heggviks barn?


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å spore opp hvor det ble av disse? Iver Henriksen Heggvik f. 1833, gift i Edøy 1866 med Gunhild Olsdatter Roksvåg f. 1838. De flyttet fra Smøla og bosatte seg i Heggvika, Fillan på Hitra. Iver druknet i 1885 og enken Gunhild Olsdatter Heggvik døde på gamlehjemmet i Kristiansund i 1916, da var hun forsørget av fattigvesenet. De hadde disse barna:1. Henning Oluf f. 23. april 1867 på Ytre Råkholmen, gift 1888 på Hitra med Jørgine Margrete Olsdatter Ingeborgvik f. 1865. De tok over Heggvika.2. Johannes f. 15. des. 1869, død på sykehuset i Trondheim den 22. april 1889.3. Jens Edvard f. 15. des. 1869 (tvilling). Han flyttet sammen med broren Johannes til Trondheim, men er ved folketellingen i 1900 bosatt i Munkedamsveien i Oslo der han var skomakersvenn og gift med Sofie f. 28. mars 1865 i Borge i Fredrikstad(?). De hadde da datteren Gabriele f. 25. mars 1891.4. Randine Ivrikke (Edrikka) f. 13. des. 1875, død 18. febr. 1880.5. Nikolai f. 5. mai 1876.6. Ragnhild f. 17. juni 1881. Det er de to siste jeg har vanskeligheter med å finne igjen. Siden mora Gunhild døde i Kristiansund, så kan det være at noen av barna ble bosatt der, men jeg vet ikke? Er det noen som har opplysninger om disse to?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Takk skal du ha! Og det merkelige er at jeg heller ikke finner Gunhild Olsdatter i 1900. Hun lever i alle fall til 1916, men finner henne ikke selv med mange forskjellige navnekombinasjoner.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Konf.Ragnhild Det står en anm.ved nr 14,vet ikke om det betyr noe ? Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Fillan i Hitra, Ministerialbok nr. 637A01 (1882-1899), Konfirmerte 1897, side 134. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Jeg finner heller ikke min oldemor,men hun bodde vel omkring Nissens gate i Trondheim,og der er mangler i FT 1900. Adressebok for Trondheim kan jo forsøkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anton Grøseth

En liten korrigering vedr. Jens Edvard Iversen Heggvik. Gabriele er ikke hans biologiske datter. Hun er født utenom ekteskap og faren er Frithjof Heistad, og etternavnet til kona Sofie, er Karls. Se kirkebok for Rikshospitalet s. 55. Sofie er født 4/4-1865, Borge i Østfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anton Grøseth

Kan dette være den Ragnhild du spør etter? Se Lenke. I tilfelle var hun gift før 1907 og bosatt i Kristiansund, før hun emigrerte via Trondhjem 1907. Kristiansund som bosted er vel ikke utenkelig da hennes mor? Gunhild døde i Kristiansund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Angående Ragnhild Iversen nevnt i innlegg 12 som emigrerer med sin lille sønn i 1907. Ragnhild reiser til sin mann i Amerika. Her er en Ivar Louis, født i 1907 med foreldre bødker Ingvald Ludvig Iversen og hstr. Ragnhild, født Sjøaseter: Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kristiansund i Kristiansund, Ministerialbok nr. 572A18 (1898-1913), Fødte og døpte 1907, side 166. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3828&idx_id=3828&uid=ny&idx_side=-178>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Faren, Ludvig Ingvald Iversen, emigrere i april 1907:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Ragnhild Sjøaseter ble født i Surnadal i 1881. Her er vielsen: Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kristiansund i Kristiansund, Ministerialbok nr. 6d (1905-1917), Ekteviede 1906, side 11. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17152&idx_id=17152&uid=ny&idx_side=-11>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Heisann! Har vært i Sogn i 14 dager og har ikke hatt tilgang til nettet! Har nå fått opplysninger som viser at Ragnhild var gift med en Wester og at hun og mannen reiste med et sirkus i Olso-området. Dette er opplysninger fra slektninger av henne. De fortalte at hun og mannen hadde en sønn som døde av tub. i Finnmark under krigen. En mann i hennes slekt reiste og med et sirkus og det er enken etter ham jeg har fått disse opplysningene fra. Hun trodde at Ragnhild ble gift i Oslo, men visste ikke når eller i hvilket kirkesogn dette var, heller ikke mannens fornavn eller sønnens navn. Men jeg skal snakke med henne igjen og da kan det hende at hun vet mere. Ble nok overrasket over telefonoppringningen fra meg:-) Takk til Anne og Randi som har prøvd å hjelpe meg med denne gåten. Til opplysning så visste ikke slekta mere om Nikolai, så trolig døde han ung. Takk til deg Arvid som fant ut dette om Gabriele. Slekta mente at hun drev en kafe i Oslo senere.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.