Gå til innhold
Arkivverket

[#72502] Dödsort


Gjest Jörgen Ingman
 Del

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Hej!Undrar lite vad ni skulle skriva för dödsort i detta fallet, Skedsmo eller Tveiter, Ullensaker?Mannen som begravs den 26/2(1752) på höger sida, Gulbrand Jacobsön bodde på Tveiter i U-aker men hittades död på en äng i Skedsmo socken efter en stadsresa: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Antar du tenker på hvordan registrere det i slektsprogrammet?Jeg for min del er konsekvent med å registrere stedet der vekommende bodde, som dødssted. Men er det spesielle omstendigheter rundt dødsfallet, skriver jeg om dette i fritekstfeltet, gjerne ved å sitere presten direkte fra kirkeboka.I ditt tilfelle ville jeg registrert Tveter, Ullensaker som dødssted, og skrevet i fritekstfeltet at Gulbrand Jacobsen ifølge kirkeboka 'blev funden død i een Eng i Schedsmo Sogn, da han kom fra Kiøring fra Byen; efter Besigtelse og Øvrigheds Resolution begraven d. 26de Febr. i Ullensager. Hans alder var 54 Aar.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Hej!Stämmer, det var släktprogrammet jag menade. Jag använder faktiskt inte kolumnen begravda i den. Använder bara døda men før 50-75% blir det ändå begravningsdagen jag registrerar där eftersom det var det prästerna skrev i äldre dar. Om det är døds- eller begravningsdagen har ingen stor betydelse før mig, oftast begravdes de inom några dagar.Det som du Aud skrev blev som jag gjorde :-) Jag skrev hemorten som dødsort men i biografin ang hur han hittades død på ängen. Mvh, Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.