Gå til innhold
Arkivverket

[#72503] Spørsmål fra DK om datoer i skifte


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Jeg har ikke så mye erfaring med skifter. Hva skal jeg svare ?Spørsmålet er som følger:'Jeg har på Digitalarkivet fundet et skifte efter arvelater Hach Pedersen i Vestfold Fylke, Larvik Kommune. Der er to datoer foroven på skiftet, henholdsvis 22/5 1745 og en anden bagefter hvor der står: skiftet sluttet 18/11 1745. Ved du om den første dato 22/5 1745 kunne være dødsdatoen.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Den første datoen er når skiftet ble registrert, den siste datoen er når skiftet ble avsluttet. Ved registreringen ble det foretatt en bo-opptegnelse og vurdert verdien av de forskjellige tingene. Da ble også arvingene nevnt. Registreringen av et skifte kunne skje straks etter at noen hadde avgått ved døden, men det kunne også skje flere år etter. Avslutningen av et skifte kunne også skje flere år etter at det var registrert. Ved slutningen av et skifte ble også arvingene nevnt, men det forutsetter at skiftet ikke var fallitt. Skal du søke etter et skifte, skal du gå på tiden da det ble avsluttet. Hilsen Alvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Hansen

Hej AlvinTak for svaret til Litta Olsen vedrørende skiftet jeg havde fundet på Digitalarkivet. Har du også kendskab til om alle skifter fra Larvik er indtastet på Digitalarkivet ?Venlig hilsen Børge Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.