Gå til innhold
Arkivverket

[#72506] Johannes Olsen f. 1854 i Vågå, Gudbrandsdalen


Gjest Anne Sagflaat
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Sagflaat

Olga Marie Kjørsvik f. 04.04.1897 i Namsos har foreldre Johannes Olsen og Ragna Johanne Vold, Finner ikke hennes dåp, kirkebøker er ikke på nett. Johannes og Ragnas vielse er heller ikke funnet. Har kun informasjon om dem fra FT 1900Tellingsår: 1900 Kommune: Vemundvik Kommunenummer: 1745 Navn på bosted: Barakken Antall personer registrert på bostedet: 7--------------------------------------------------------------------------------Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet Johannes Kjørsvik %Kjølsvik% hf g Fisker %Logerende% 1854 Vaage, Gudbrandsdalen Krs Ragna Karlsdatter hm g Husgjerning 1863 Namsos NT Adine Hagen d ug Datter 1886 Namsos NT Theresse Kjørsvik %Kjølsvik% d ug Datter 1892 Namsos NT Toralv Kjørsvik s ug Søn 1894 Namsos NT Marie Kjørsvik d ug Datter 1897 Namsos NT Karl Kjørsvik s ug Søn 1900.05.07 Vemundvik NTHar funnet at Johannes første gang er gift med Gunnild Marie Andreasdatter Kjørsvikslik ser vielsen ut i avskrifter fra OpplandProt. ref. Side Lp.nr. År Vigd Sokn/Kyrkje 24 Namsos MINI 768A07 304 22 1875 21.11. 1875 Namsos Rolle Stilling Førenamn Etternamn Fødestad Fødd år 93 Brudgom Inderst. Ungk. Johannes Olsen Kjørsvig Vaage 1854 94 Brur Pige Gunnild Marie Andreasdtr. Kjørsvig Frænen 1850 95 Brudgom far Ole Olsen 96 Brur far Andreas LarssenDe får en datter Rikke Marie f. 02.02.1876 og d. 01.04.1876Finner ikke flere barn og heller ikke d. for Gunnild.Den eneste Johannes Olsen med far Ole Olsen som er f. i Vågå det aktuelle året er denne (fra Opplandsnett)Detaljert utskrift av valgt person Referanse Side Nummer År Født: Døpt: Kirke6 326 82 1854 07.08.1854 13.08.1854 Vågå -------------------------------------------------------------------------------- Den døpte:Navn: Kjønn: (E)kte/(U)ekte Tvilling Johannes Olsen M UForeldre: Navn: Bosted Yrke Sivilstand LeiermålFar: Ole Olsen Øiseie, nedre Enkemand 2Mor: Ragnild Jørgensdatter Øiseie, nedre Pige 2Faddere: Navn Bosted Yrke Sivilstand Kjønn1. Knud Olsen Øiseie M2. Ole Olsen Damstuen M3. Marit Hansdatter Øiseie K4. Marit Larsdatter Lundeeie KMerknader:Begges 2.leiermaal. Opgivet af Hans Isaachsen Øiseie, nedreEr det noen som kan gi meg mere info om hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Når det gjelder foreldrene til Johannes Olsen, er det nesten umulig å finne riktig Ole Olsen. I 1865 er det mer enn 200 som har dette navnet i Vågå. Når det gjelder moren, Ragnhild Jørgensdatter, er det færre å velge mellom. Den mest sannsynlige er vel Ragnhild Jørgensdatter, 52 år, ugift og tjener på Valde søndre i 1865. Men dette er bare kvalifisert gjetting fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Jeg har jo tatt en del søk før jeg la ut spørsmål her. Har funnet Johannes Olsen FT 1865 på Skaar nedre og også Ragnhild Jørgensdatter på Valde søndre. Begge treffene er notert som de mest aktuelle.Hadde håpet at noen satt på informasjon fra f.eks. bygdebøker, eller enda bedre; skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Skifter er vel neppe noen som sitter på.Skiftene finnes på Statsarkivet på Hamar, hvis det har vært noe skifte her.En forutsetning for å finne et skifte er at man vet navnet på bosted ved død, ikke nødvendigvis årstallet for død/skifte da skiftet er sortert alfabetisk etter bosted, ikke navn.Men det var ikke skifte etter alle personer. Husmenn eller personer uten verdier er ofte utelatt.Men jeg kan, hvis jeg husker det, sjekke om det har vært et skifte en gang jeg er på SAH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Svar til innlegg 13:Vet at det ikke finnes så mange skifter etter 'vanlige' folk uten gårder og formuer. Blir veldig glad hvis du allikevel noterer dette og tar en titt når du er på StatsarkivetSom tidligere sagt er det mange aktuelle Ole Olsen. Ved endel søking i Opplandsarkivet kan jeg vel muligens snevre inn utvalget utfra info ved dåpen til Johannes. Tenker da på at det står at han er enkemann og hans 2. leiermål (det er også hennes 2.) Det betyr vel at det er hans 2. barn utenfor ekteskap? Har også prøvd å finne en gravfestelse for hans kone. Ikke enkel denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg får mange henvendelser når det gjelder oppslag, og mye glemmer jeg, eller ikke har tid til å lese alle innleggende i en debatt.Derfor hadde det vært bra om du kunne fortelle meg hva jeg skal se etter. Navn på bosted og navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.