Gå til innhold
Arkivverket

[#72508] Tyding av Trondenes kirkebok 1882.


Gjest Gunhild Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunhild Hanssen

Hei igjen!Takk til dere begge to.Det stemmer nok. Jeg vet at han ble overrasket av snøstorm på heimtur fra Kvæfjord og omkom på Kvæfjordeidet (sammen med hesten sin). Men det jeg har blitt fortalt, var at han ikke ble funnet før mange måneder senere. Det kan ikke være at han omkom 25 febr og ble funnet senere. (Det står jo at lege var tilkalt etter at liket var funnet.)Og han ble jo ikke begravet før 4 okt 1882.Mvh Gunhild Hanssen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Hanssen

Hei Gunnar! Takk for svar. Du har helt rett i det du skriver. Jeg har bare byttet om på dato og måned. Jeg var visst noe trøtt i går kveld.Jeg har oppdaget en annen feil på det som står i kirkeboka. Det var 2 brødre som het omtrent det samme. Den eldste het Peder Henriksen, f. 13 mai 1817, d. 1882. Han var gift og hadde flere barn. Den yngste av de to brødrene het Peder Johan (Petter) Henriksen, f. 23 juni 1820, d. 1913. Han var ugift og ingen barn.I kirkeboka står det at han som omkom på Kvæfjordeidet het Peder Johan Henriksen og var født 23 juni 1820, og at han var gift gårdbruker. I kirkeboka 4 juli 1913 står det Peder Johan Henriksen, ugift gårdbruker, f. 20 juni 1820. Kan de bare ha forvekslet de to brødrene, slik at det står feil fødselsår og dato på han som døde i 1882? For det var han som var gift som omkom på kvæfjordeidet.Mvh Gunhild Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.