Gå til innhold
Arkivverket

[#72511] Tydehjelp, dødsfall i Gjerdrum 1739


Gjest Tore Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Her er vel Marthes dåp i 1728, v. side, fremdeles vanskelig å lese gårdsnavnet, men det samsvarer med endelsen -rud fra begravelsen. ldeinformasjon: Akershus fylke, Gjerdrum, Ministerialbok nr. 1 (1689-1736), Fødte og døpte 1728, side 68. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7627&idx_id=7627&uid=ny&idx_side=-72>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove D. Johansen

Lurte litt på om det kunne stå noe slikt som Horkefossen (Horkafossen)? Horka var så vidt jeg husker opprinnelig en plass under Åmot, i Heni sogn.Tove D.Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Fint med flere kilder å sammenligne med, men jeg ser ingenting som gjør meg mer sikker, sånn i første omgang. De gir nesten grobunn for flere tolkninger. Sørum-sporet kan være interessant. Faren står også som husmann ved den første Jacobs død. Foreldrene er i alle fall Nils Andersen og Anne Olsdatter, men det har du antakelig. Faddernes navn kan jo si noe mer om geografien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ved Martes dåp er tre av fadderne fra Kulsrud: Kirsti, Michel og JACOB, kanskje slekt? Pluss Guri Hovald Asks?Ved Jacobs dåp 1722 Peder Hellem, MARTE Kulsrud, Halvor Kulsrud, Henrik Husmand?, Guri Ask?Jacob 1726 er dårlig skrevet: Kirsti Kulsrud, Halvor Kulsrud, Gulbrand ...dal, Mari Kulsrud, 'trur eg'.Det er sterke pekere til enten slekt eller geografisk tilknytning til Kulsrud. Kanskje finner du noe i bygdeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove D. Johansen

Kulsrud er nærmeste nabo til Horka. Når jeg ser på det igjen, kan jeg få det til å bli noe slikt som Horchefosrud, Horkefosrud (kan ikke ta det helt bokstavtro.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

JO, Nils Andersen og Anne Olsdtr. finnes som husmann på Haukerud - I som det kalles i bygdeboka.Da må jeg takke så mye for hjelpen.Men så veldig mye sto det ikke om de, så det blir fortsatt et åpent spørsmål hvem Nils og Anne er da.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Barneflokken til Nils og Anne er ifølge bygdeboka som følger:Jacob f og d 1722Anne f 1723Marte f 1728 d 1739Jacob f 1731Kari f 1734Ole f 1737Christopher f 1741Jeg har funnet dåpen til alle unntatt Anne, trur eg. Den eneste Anne Nilsdtr. jeg finner i nærheten av 1723 er denne øverst på høyre side her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7627&idx_id=7627&uid=ny&idx_side=-62>Lenke, men der har farsnavnet blitt tolket til Nils Persen på FS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Jeg mistenkte også noe slikt, så da kan vi vel gå ut fra at det er rett Anne.Ellers så står det at en skomaker Anders Olsen gift med Gjertrud Rasmusdtr. kom til Haukerud i 1702, men så langt har jeg ikke kunnet nagle Nils som deres sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.