Gå til innhold
Arkivverket

[#72514] Christiania: Malermester Jens Hass - 1700-tallet


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Jens Hass ble gift andre gang 10 juli 1776 i Oslo Domkirke med Kirstine Bøvre fra Ringsaker. De døpte sønnen Søren Melchior 17 mars 1780 - prokurator - død 1817 i Vardal. Jens ble muligens begravet 28 juni 1787 i Oslo Domkirke - 48 år.Søker info om Jens sitt opphav, Kirstines begravelse, Jens sin 1'ste kone og evt. flere barn etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette kan være nok en sønn som var maler, etternavn Has? LenkeHar ikke greid å lokalisere sønnen Søren Melchior i 1801-tellingen til nå?Leter litt bedre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Dis-treff er det levert inn mange data om Hass-slekt, men den eneste jeg finner i farten av interesse her er en Søren Melchior Hass f. 1780 i Oslo, g. med Karen Torstensdatter f. 1792, Fåberg, Oppland. Dette paret oppgis 1811 å være i Østre Gausdal?Lurer på om dette er sønnen som er opgitt prokurator?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til innlegg 1. Det står vel at han er 'borger og Maler'.Og blant borgerne i Christiania er det 2 stk å velge mellom.1:Jens Jespersen hvor Søren Melcior Hass oppholder seg i 1801 tellingen eller2: Jens Melchiorsen Hass som er borger i Christiania 1/5-1772 som maler. Tipper den siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Det ble litt feil i nr 1: det er ikke sønnen Søren som oppholder seg der. Det er en Hans Petter Hass. Så den Jens faller vekk. Sorry. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Takker hjertligst for svar.Søren har jeg informasjon om, se tema 68700 innlegg 89.Fant (full)broren Hans Peter døpt 29 okt 1776 i Oslo Domkirke. LenkeJens Hass må være død før 1794, så da er han nok Jens Melchiorsen i innlegg 6 over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.