Gå til innhold
Arkivverket

[#72528] Mette Andersdatter, f.o.1773, Svorkmo, hvem er foreldrene ?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Jeg har ikke greid å finne foreldrene til denne Mette.Jeg har funnet hendes konfirmasjon i 1789, men ikke noe om foreldrene. Hun giftet seg med Iver Anfindsen i 1797.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er trolovelsen mellom Iver og Mette Andersdatter, bosatt på Skiølberg - [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=vi16381776tr&gardpostnr=657&personpostnr=2624&merk=2624#ovre>LenkeVed vielsen står det Svorkmo på Mette Andersdatter - LenkeKonfirmasjonen til Mette - LenkeI 1790 ble Henrik og Christen Anderssønner fra Svorkmo konfirmert i Orkdal - LenkeDa datteren til Iver og Mette, Ingeborg, ble døpt i Orkdal i 1799, het en av fadderne Anders Henriksen Svorkmo. Kanskje det er faren til Mette og faren til de to konfirmantene som er nevnt ovenfor?? - LenkeSer at det er en Anders Henriksen, 67 år, som er gruvearbeider på Løkkens kobberverk i 1801 – Lenke.Men dette kan jo være et skudd i blinde. Her ekteskap nr. 2 for Anders i 1795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Takk, Grethe.Der er så mange Anders'er at det er vanskelig å finne ut hvem som er den rette.Ditt tips er bra og jeg har funnet hans første hustrus død. men jeg har bare fornavnet og vielse har jeg ikke funnet.

bilete7656.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tror nok dere har funnet riktig opphav til Mette Andersdt.. Tror imidlertid det må være oppgitt feil navn i kirkeboka når Mette ble født. Det må vel være hun som er kaldt Martha, døpt 28 februar 1773, Svorkmo (nederst på venstre side):LenkeAnders Henriksens første kone het Eli/Elen Larsdt.. Det finnes skifte etter henne 4.6.1793 på Svorkmo bergplass (Løkken kobberverks skifteprotokoll)Avdød: Eli Larsdt. Enkemann: grubearbeider Anders HenriksenBarn:1) sønnen Henrich Andersen, 18 år2) datteren Kiersten Andersd., g.m. Mons. John Berg, Toldbetient i Trondhjem3) datteren Mette Andersd., 20 årTilstede: enkemanden sønnen og den ugifte datter.Det skal finnes skifte etter Mette Andersdt. (kona til Iver Anfindsen) i 1841, men jeg har ikke tilgang til skifter fra dette tidsrommet. De finnes på statsarkivet i Trondheim.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Jeg har sjekket skiftebehandlingsprotokollen, men skiftet etter Mette gir ingen opplysninger om hennes aner. Det står muligens noe i skifteslutningsprotokollen, men den har jeg ikke tilgang til.3B03 Folio 57-57bAar 1841 den 11te MartsEfter Mette Andersdatter Skjølbergpaa pladsen ??alen under SchjølbergBoets arvinger blev opgivne at være:a. Enkemanden Iver Anfindsen Skjølbergb. sønnen Peder Iversen, myndig og nærværendec. '' Andreas Iversen, ligesaad. Dateren Elen Iversdtr. ældre gift med Rasmus Larsen Krogstadløkken paa Holandet, nærværendee. '' Anne Iversdt. yngre gift med Ole Sørensen Skjølberg, der var nærværendef. '' Lava Iversdt. gift med Anders Henriksen Svorkmoeg. '' Andrea Iversdt. gift med Peder Sivertsen Skjølbergh. '' Dorthea Iversdt. 24 aar. Som formynder for hende mødte Jonas Olsen SprangetMvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Spørsmålet om hvem som er Mette Andersens foreldre er løst. Blant fadderne til Mette (døpt Martha) var Peder Henriksens qvinde, Daniel Larsens qvinde og Jørgen Henriksen.Kanskje Daniel Larsen er broren til Elen Larsdatter, første kona til Anders Henriksen?? Jeg ser i alle fall at Daniel Larsen hadde en datter Mette til dåpen i 1772 – se nederst til høyre her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070906660221.jpg>Lenke og øverst til venstre her: Lenke Blant fadderne finner jeg Anders Henriksen.Det kan kanskje være samme Mette Danielsdatter som bodde i Meldal i 1801 - LenkeJeg finner også en Daniel Larsen, f.ca. 1747, i Meldal i 1801 - LenkeJeg ser dermed at Elen Larsdatter og Daniel Larsen hadde hver sin datter Mette.Ser at Lava, datteren til Iver og Mette, ble gift i 1833 med Anders Henriksen Svorkmo -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I 1747 ble Lars Eriksen(?) Svorkmoes sønn, Daniel, døpt - Sør-Trøndelag fylke, Svorkmo i Orkdal, Ministerialbok nr. 671A01 (1730-1755), Kronologisk liste 1747, side 339-340. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16191&idx_id=16191&uid=ny&idx_side=-173>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Kan dette være dåpen til Daniel Larsen som er far til Mette Danielsdatter og som var bosatt i Meldal i 1801?I 1775 ble Anders Henriksens sønn, Henrik, døpt i Svorkmo i Orkdal - Sør-Trøndelag fylke, Svorkmo i Orkdal, Ministerialbok nr. 671A02 (1756-1794), Kronologisk liste 1775, side 241-242. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeOg her er dåpen til Daniel Larsens sønn, Lars, i 1775 - Sør-Trøndelag fylke, Svorkmo i Orkdal, Ministerialbok nr. 671A02 (1756-1794), Kronologisk liste 1775, side 245-246. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

'Meldal' 3 - Iside 281 Bakken Denne gård er ikke å finde i registretSøk på Vavoll side 279 og bla videre til BakkenHer findes husmann Daniel Larsen f 1747 m fam ----------------------Anders Henriksen f 1734 (antagelse) har jeg ikke greid å finde ---------------------------------side 320 Langeng side 322 Gidsken Schjelderup f 1713, Ho fekk skøyte fra svigermora Born: Ellen (Henriksd,) f 1745 Kiersten f 1746 Thomas f 1748 Anders ikke nevnt , Jeg har registrert Anders Henriksen f 1744 - uten kilde.- ikke nevnt her blandt barna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Hei LeivAnders Henriksen gift med Elen Larsdatter er nok ikke den samme som Anders Henriksen Junghans.Det er skifte etter A.H. Junghans sin mor, Gisken Junghans 2.10.1772, Meldal. Hennes 2 levende barn er arvinger: Mons. Thomas Junghans, 25 år gammel og Jomfrue Ellen Junghans, 27 år.Anders og Elen hadde 2 barn etter 1772 og denne Anders må derfor ha et annet opphav. Han skal jo etter det vi vet også være født ca. 10 år før sin navnebror.Det stemmer imidlertid at Henrik og Gisken Junghans hadde en sønn, Anders. Han var som du har notert født 1744 i Meldal og døpt torsdag 30.1.1744.(høyre side, høyre kolonne): LenkeDaniel Larsen kan godt være bror til Elen Larsdt., men i tilfelle må det være fra et tidligere ekteskap.Daniels foreldre ble Forlovet 24.2.1743/gift 16.6.1743, Svorkmo: Lars Erichsen og Siri Christensdt.. Forlovere: Tron Rønningen og Ole Grubesmed.Jeg har imidlertid funnet disse dåpshandlingene:Døpt 29.1.1736, Svorkmo: Lars Erickss. Svorchmois p.b. Elj. Faddere: Olle Muurmesters q., Peder Erichsens Smeds q., Guri Rønningen, Hans Muurs og Knud Bye.Døpt 31.3.1739, Svorkmo: Lars Erichsens Svorch. d.b. Niels. Faddere: Michel Evensens q., Berete Andersdatter Grufsætter, Fallentein Arensen, Olle Sivertsen Svorchmoe, Peder Olsen Skomager.Skal sjekke om det finnes ei Eli Larsdt. som ble født ca. 1741 også. Evt. et giftermål nr. 1 for Lars Eriksen.Ellers ser det ut for å stemme det du, Grethe har nevnt i innlegg 8.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Av Henrik Junghans sine 4 kjente barn er følgelig:Anders død barnløs før 1750Kjersti død barnløs 1750Ellen levde i 1772 g m Isak LindTomas levde i 1772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.