Gå til innhold
Arkivverket

[#72533] Läshjälp


Gjest Jörgen Ingman
 Del

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Enligt bygdeboken för Nannestad, gården Nordby så gifter sig änklingen Mikkel Håkensen med Anne Larsdatter ca 1721. Hittar en vigsel i Ullensaker där Anne kommer ifrån, men vem gifter sig med vem? Klarar nån av er att läsa det som står i vänster spalt, vänster sida lite mer än hälften neråt? Raden börjar med 'Eödem ? enchemand Michel Haagensen fra Nordbye i Holters annexe ............ Samuel Mandall til ægteskab hidforpasset ... trolovet med Anne Larsdaatter fra Kios. Cautions......För mig ser det ut som Anne gifter sig med Samuel, men jag skulle vara jättetacksam att tyda hela meningen. Var Samuel kanske prästen?Mvh, JörgenLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Normalt litar jag inte alltför mycket på family search för där har jag hittat så mycket fel, men i det här fallet tror jag de har rätt för i Nannestad 1722 (året efter) hittar jag en son, döpt 4:e juli kallad Lars till paret Michel och Anne på Nordbye, men jag klarar fortfarande inte att läsa hela denna vigsel. Är Samuel prästen eller vad skrivs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

”Eodem [samme sted] Blev Enchemand Michel Haagensøn fra Nordbye i Holters Annexe (af Past. ibid. Hlr. Samuel Mandall til Egteskab hidforpasset) Trolovet med Anne Larsdaatter fra Kiøs. Cautions-m [cautionsmænd/forlovere] vare Lars Lars. og Christen Hans., Begge fra Kiøs. Testes [vitner] Torer Knuds., T?? Hans., Oluf Erland., Alle 3 fra Kiøs, med ??”Samuel Mandall var pastor eller sogneprest i Nannestad på denne tiden.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.