Gå til innhold
Arkivverket

[#72535] Peder Martin Olsen f.1860


Gjest Anita Berget
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Berget

Jeg leter etter anene til Peder Martin Olsen f.1860. Han fikk et barn utenfor ekteskap med Jenny Fredrikke Lind; Magna Johanne Othilie Pedersen i 1885. Lenke til dåpen hennes (nr 71).Håper noen kan hjelpe meg videre :)På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det kan bli vanskelig. At et sliperi på Hønefoss er nevnt ved barnedåpen, vielsen og 1900-tellingen, er en sterk indikasjon. Rimeligvis vil det foreligge et farskapssak/bidragssak som muligens kan kaste lys over dette. Jeg husker ikke hvilket arkiv disse sakene sorterte under. Skal du finne den, må du uansett grave gjennom de aktuelle arkivboksene på Statsarkivet eller på et kommunalt arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anita Berget

En liten oppdatering på søket etter Peder; Jeg har nå funnet ut en del ang tippoldefaren min! Han arbeidet på Follum træsliberi. Fant bla en artikkel i Ringerike-heftet fra 2006 hvor det sto;'Peder Mester Sliperimester Peder Pedersen, 1860- 1944, begynte som arbeider ved Follum 16 år gammel. Han hadde ord på seg for å være ”Follums levende historie”, og når talen gikk om gamle dager på Follum, var det han som steg fram sammen med sjefen selv, Olaves Grøndahl. Hver på sitt vis var de to grunnleggere og bærere av Follum-tradisjonen med gjensidig respekt og tillit. Peder Mester hadde ingen teoretisk utdannelse, men han hadde et tek nisk instinkt hvor alt føyde seg enkelt og naturlig sammen. Han behøvde ikke tegninger eller arbeidsbeskrivelser, hadde han én gang sett en innretning, sto den prentet i hans hukommelse. Kom Chr. Langaard kjørende og hadde bruk for en mekaniker, spurte han: ”Hvor er Peder?” Også som historieforteller var Peder Mester berømt. Historiene hans gjentok seg nesten aldri, han hadde et rikt oppkomme. Han hadde fantasi og fortellerglede, og han følte seg knyttet til Follum.'I artikkelen var det også to bilder; ett portrett av Peder og ett fellesbilde av arbeiderne ved Follum. Dette var utrolig artig å komme over og jeg venter på svar fra utgiverne av heftet for mer informasjon!Dette er kjempeflott!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.