Gå til innhold
Arkivverket

[#72540] Kirkeboktyding Lenvik/Hillesøy 1784-1820


Gjest Bernt Jenssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bernt Jenssen
Lenke Dom 22 p. trinit (23.10.1785) døper Absalon Simonsen og hustru en jente til navnet ????? Maria. Hvem klarer å tyde det første navnet for meg?Jeg har en teori om at det kan stå enten 'Vedia' eller 'Hedvic'
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Det er også det Hist. avd. UIT har tydet det til.Men... det navnet finner jeg ikke igjen noen steder i ettertid! Samme foreldre gravlegger et pikebarn den 01.11.1795, navn Wilhelmina Marie, 10 år. Altså født ca. 1785! Henne finner jeg ikke døpt noe sted!Det jeg derimot finner er en pike av samme foreldre som er konfirmert i 1801, oppgitt å være 17 år. Hennes navn er Hedvik, henne kan jeg ikke finne døpt! Derfor er min teori at dette er en 'sleivete' måte å skrive Hedvik (Hedvic)på.Den samme Hedvik finner jeg flere ganger etterpå, både gift og ved barnefødsler.Kanskje det kan komme flere teorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det står definitivt ikke Hedvic. Det kan allikevel hende at presten har skrevet feil navn på dåpsbarnet. Skal man komme nærmere sannheten, kunne det ha vært greit å finne dåpen til søsteren for å kunne se hvem som var Wilhelmina og hvem som var Hedvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Geir skriver:'Skal man komme nærmere sannheten, kunne det ha vært greit å finne dåpen til søsteren for å kunne se hvem som var Wilhelmina og hvem som var Hedvig.'Det er jo det som er noe av problemet, at en ikke finner hverken Wilhelmina eller Hedvig døpte!Har også sjekket kirkeboka for Tromsø for denne perioden, uten resultat. Det hendte jo at folk fra distriktet døpte barna sine i byen, men ikke denne karen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Leif. Har begge deler som du skriver. Men... finner hverken Hedvik eller Wilhelmina døpt noe sted. Derimot finner jeg denne Vedia Marie, .... som jeg IKKE finner igjen noe sted etter dåpen!Jeg heller til det at Vedia og Hedvik er samme person! inntil det motsatte er bevist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.