Gå til innhold
Arkivverket

[#72542] VA. Anne Serine Aanensdatter, g 1809 i Kristiansand. Hvem var hun?


Gjest Kirsti Rye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Rye

Jeg har hatt denne familien oppe tidligere, tema 63251 og 64355.Tar temaet opp igjen med annen overskrift da det ser ut som om den Anne Serine jeg satset på er feil dame. Jeg fant henne nemlig død 3 år gammel, så da er det jo bare å begynne på nytt.Dødsfallet nederst til venstre Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 4 (1762-1794), Døde og begravede 1788, side 267. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9562&idx_id=9562&uid=ny&idx_side=-269>Lenke Permanent bildelenke: Lenke.Det som er sikkert er dette: Anne Serine Aanonsdatter og Abraham Larsen giftet seg i Kristiansand 8 sep 1809 Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 5 (1776-1818), Ekteviede 1809, side 191-192. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke .De får barna Lars i 1812, Andreas Tobias i 1814 (død i 1822), Caroline i 1817 (død i 1818), Caroline i 1819 og Anne Marie i 1822.Anne Serine dør i 1844, da er alder oppgitt til 66 år, men trenger ikke å være rett, jeg har flere eksempler på at alder ved død ikke stemmer med fødselsår.Nr 160 Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 13 (1842-1851), Døde og begravede 1844, side 375. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Takk for det Helge. Det er henne her Lenke.Hvis det er dette som er 'min' Anne Serine, burde hun være ca 23 år i 1801 hvis hun er 66 år nar hun dør i 1844. Men alder ved død skal vi ikke stole helt på.Det er en annen Anne Serine Aanensdatter i Kristiansand på samme tid. Hun er gift med Lars Monsen, og de får barn i samme tidsrom som Abraham og Anne.Så er det noen mulighet for å slå fast med sikkerhet hvem som er hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her er sannelig enda en Anne Serine Aanensdatter som får barn i 1820 årene i Kristiansand. Barn nr 228, Anne Marie.Dette var ikke enkelt nei.Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 9 (1821-1827), Fødte og døpte 1825, side 96. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9575&idx_id=9575&uid=ny&idx_side=-96>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden de bodde i Kristiansand hele tiden, og Abraham var los der, burde det jo være mulig å finne dem i bøkene til NN Levy som handler om steder og de som bodde i Kristiansand. Jeg husker aldri navnet til forfatteren, men mener det er Levy. Det er noen fantastiske bøker. Det er mange bind, og jeg tror et av dem er et register.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Ingen Abraham Larsen finnes i registeret til Leewys bøker. Leewys omtale av personer i Kristiansand gjelder hovedsaklig innbyggere fra hans egen levetid, dvs. 1900-tallet, med unntak for noen kjendisfamilier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Ingen Abraham Lind. Det finnes en løytnant Mogens Lind, en skipsfører Niels Lydersen Lind og en gjørtler Søren Andersen Lind. Sistnevnte er nevnt i bind 6 side 33 som bergenser da han i 1730 hadde fått borgerskap som gjørtler og blikkmaker uten lærebrev. Neppe relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Takk for innspill Berit og Jarl. Dette er en familie som ikke er lett å få 'hull' på. Abrahams opphav har jeg lett etter i mange år uten hell, jeg har dog fått utelukket ganske mange. Jeg tror Lind er et 'pyntenavn', men sikker på noe kan jeg jo ikke være.Anne Serine trodde jeg at jeg hadde funnet, men den gang ei. Ganske frustrerende å oppdage at den jeg har jobbet med er 'feil' dame, dvs at hun døde som 3 åring. Men sånn er det når jeg i begynnelsen ikke sjekket ordentlig at hun vokste opp.Jeg håper imidlertid at det jeg (og andre) har funnet kan være til nytte for noen.Så nå står de der, Abraham og Anne Serine, uten opphav. De bare 'var der'.Moro er det lell, takk til alle som hjelper til.Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei igjen.Nei, jeg har ikke noe sikkert om Abraham heller, bare giftermålet deres og alder ved død på begge. Det blir jo bare sånn omtrentlig, men går vi ut fra dødsfallene er Abraham f ca 1782 og Anne Serine ca 1778.Jeg tror jeg har sjekket ut alle aktuelle i 1801-tellingen unntatt han fra Store Løyning. Han i 12) dør ugift og barnløs. Som nevnt i 1) er Abraham etterlyst før, og jeg har fått hjelp til å utelukke mange kandidater. Det er bare han fra Store Løyning som kan være aktuell tror jeg, men det gjentår å bevise. Nå tenkte jeg å prøve å sortere ut de aktuelle Anne Serine i riktig alder, for å se om det er noen som med sikkerhet kan utelukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

For meg virker det som om denne personen kom fra intet, uten noe spor, jeg har endevendt aktuelle arkivverk på SAK, i et lønnligt håp om å finne denne losen. Han nevnes i loser for Christiansand, men det gjelder bare hvilke båter han loset i sikkerhet.Egentlig sitter jeg med en mistanke om at denne Abraham har tilsniket seg navnet Lind. Forøvrig klarte jeg å få hjelp fra Jylland her i vår, der var det en som satt inne med et navneregister av hyrede danske sjøfolk fra kring 1780 og langt inn på 1800 tallet, ja Lind finner en, men noen Abraham, nei. Ting tyder også på at herren må være av lokal art, Hvorfor? Nemmelig det faktum at han var stedskjent til å være los i Christiansands skjærgård.Jeg har kommet over en utvidet borgerprotokoll for byen fra kring 1800 på SAK,siden saken er kommet på banen igjen, så skal jeg studere meg gjennom denne.Skal gjennomgå den for egen del også. Har mistet din e-postadrrese Kirsti.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

For den interesse det måtte ha er den Anne Serine Ånensdtr som var gift med vægter Lars Monsen (Mogensen) trolig fra Skrelia i Lyngdal og Lars kanskje fra Huseby på Lista. Jeg har ellers sett litt på forloverne til Anne Serine Ånensdtr gift med Abraham Larsen (Lind). Den ene, skipper Knud Gullusen som bor i Kr.Sand var trolig fra Kleven i Mandal (og gift med Berte Pedersdtr Skjebstad, Mandal). Den andre forloveren, Gabriel Sørensen, er trolig gullsmedsvend i Kr.sand, men egentlig fra Sandland, hans far var Søren Vernersen Sandland. Neppe familie noen av dem, men kanskje seilte Abraham Larsen som båtsmann hos den nevnte skipper Gullusen, og da kunne det tenkes de kom fra samme sted. Det finnes forøvrig en Anne Severine Ånensdtr fra Grødum i Birkenes som ble gift 1801 i Vestre Moland med Christen Christoffersen Kr.Sand. Jeg vet ikke mer om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Takk for innspill Torleif og Jarl.Alt er interessant når det gjelder denne familien jeg sliter sånn med, så jeg setter stor pris på ethvert drypp av informasjon som kan identifisere/utelukke en kandidat til 'mine' folk her.Som Torleif sier: Det kan virke som om de dukket opp fra intet. Jeg har nesten gitt opp å finne opphavet deres, men vil ikke gi meg helt heller. Rart om det ikke skulle være mulig å finne noen som er født ca 1780.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.