Gå til innhold
Arkivverket

[#72543] Våler og Åsnes - trenger hjelp til å tyde navn på gård samt oppslag i Vålerboken


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Håper noen kan slå opp i bb for Våler for meg når det gjelder gårdene Syvderud og Fengsrud.Vielse 22 nov 1744 i Åsnes mellom Alv Eriksen og Sigri Nilsdatter (midt på venstre side).For meg ser det ut som om det står Syvderud på Alv, finner en gård Sivderud i Våler i FT 1801, hvor sønnen deres Nils er husmann.Når det gjelder Sigri ser det ut som om det står 'Berrig' (siden vielsen er i Åsnes er hun kanskje derfra?) men jeg finner ingen gård ved dette navnet verken i Hof, Våler eller Åsnes. Kan noen hjelpe?[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9158&idx_id=9158&uid=ny&idx_side=-221>Lenke Sønnen Nils Alfsen husmann på Sivderud i Våler 1801:LenkeSønnen Nils dåp i Våler 8 okt 1747, oppholdssted Fæingsrud (Fengsrud):LenkeNår Nils Alvsen gifter seg i Åsnes 9 nov 1780, står det 'Nils Alvsen og Sigri Halvorsdatter Feingsrud'. (Midt på venstre side):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Sjurderud hadde to husmannsplasser som hette/er Fengsrud. De var bebodd i hvert fall fra tidlig på 1700-tallet. I Vålerboka står det bare at Sjurderud hadde disse plassene uten å nevne navn på noen beboere. Det står Berg (Berrig) etter Sigrid. Det er sikkert Berg i Våler som ligger litt nord for Sjurderud. Hvorfor du ikke har funnet noen gard med det navnet i Våler skjønner jeg ikke. I tillegg til garden med det rene Berg-navnet har du Solberg og Butteberg i Våler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Sverre, jeg koblet ikke Berrig og Berg skjønner du. Dette er Esters farfars slekt etter hva jeg kan se. Sender deg det jeg har funnet på e-post i morgen, hvis du ikke har det allerede da? Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.