Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Tore Hansen

[#72551] Leiermaal

Recommended Posts

Gjest Tore Hansen

Hvor pliktoppfyllende var prestene til å innrapportere leiermaal??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lisbeth Akerholt

Erfaringsmessig var de ganske flinke. Leirmål var 'fy', og var forbudt. Det medførte strenge straffer, særlig for damene. De måtte i tillegg i mange tilfeller føde et uekte barn. Og det var en meget vanskelig situasjon å komme i.Lisbeth

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore Hansen

Så det og tjustarte på de ækteskapelige fornøyelser kunne føre til straff??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lisbeth Akerholt

Kirken var meget betydningsfull og hadde en sterk posisjon. Man kunne rett og slett bli bøtelagt for å ikke komme til andakt f.eks.Lisbeth

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore Hansen

Men når ble det kalt 'Hor' eller 'halvt hor'??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sigbjørn Sandsmark

Prestene fikk vel prosenter av bøtene,og derfor nidkjære? Der var også straff for å få barn før 9 måneder etter ekteskapingåelse. Men en mann fra Lund i Rogaland sa i retten 'Det var vanlig at unge kvinner ikke gikk så lenge'. Dette fant retten trolig.Kansje av egen efaring ? Ekteparet ble frikjent. ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore Hansen

Så det handlet om inntekter til det offentlige??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ivar S. Ertesvåg

Tore (1): Det kan vi vanskeleg vite, sidan vi berre veit om dei som er innrapporterte og ikkje dei andre.Elles er eg litt uviss på kvar skilja i denne tråden går mellom kunnskap og fordomar....Lisbeth (2): '...og særlig for damene....'. Mannen betalte dobbelt så stor bot som kvinna.Lisbeth (4): 'bøtelagt for å ikke komme til andakt f.eks'. Det var nytt for meg, men du har kanskje ei tilvising?Sigbjørn (6): Leiermål var regulert i straffe-bolken, ikkje kyrkje-delen, av lova. [url="http://www.hf.uio.no/PNH/chr5web/chr5_06_13.html>http://www.hf.uio.no/PNH/chr5web/chr5_06_13.html Prestane hadde ikkje noko med utskriving eller innkrevjing av bøter å gjere. Dersom det vart sak, skal ein kunne finne det att i tingbøker og futerekneskap. Om sorenskrivar, fut eller lensmann hadde prosentar, er eg litt usikker på.Tore (5): 'uekte' og 'hor' var regulert i arve-bolken,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore Hansen

Så vi finner det som er innrapportert igjen i Tingbøker, da fikk jeg svar på det jeg hadde en mistanke om. Takk skal dere ha.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.