Gå til innhold
Arkivverket

[#72552] Bjørn Skaalerud, Feiring, Akershus


Gjest Lisbeth Akerholt
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Akerholt

Jeg leter etter opphavet til Bjørn Skaalerud f.1931. Han er knyttet til Feiring i Akershus. Tror hans mor het Mary. Hans far vet jeg ikke noe om. De var bosatt i USA.Er det noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Flott. Tusen takk!Da falt det noen brikker på plass.Asbjørn Skaalerud har kommet på plass i slektsrekka.Kan han være født og oppvokst på Feiring ved Minnesund?Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

En nekrolog:Bjorn D. SkaalerudBjorn D. Skaalerud, 73, of Skokie. Born in Feiring, Norway on October 7, 1931. Passed away January 17, in Skokie. Husband of Sunny O.; father of Karin S. (Larry) Deger, Lisbeth (Richard) Gillette and Pia (John) Smith; grandfather of Kari, Lauren, and Kyle Deger, Matthew Gillette and Sarah, Jonathan and Jacob Smith; brother of David and Ted Skaalerud. Visitation Wednesday, 4 to 9 p.m. at Wm. H. Scott Funeral Home, 1100 Greenleaf Ave., Wilmette where funeral service will be held at 7 p.m. Masonic Service immediately following. Interment private. Contributions may be made to the American Heart Association, Memorials and Tributes Programs, 208 S. LaSalle, Suite 900, Chicago, IL 60604-1197. Info: 847-251-8200. Published in the Chicago Tribune from 1/18/2005 - 1/19/2005.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Bjørn Skaalerud er sønnen til Asbjørn.Asbjørn har jeg funnet som mannskap på 'Stavangerfjord' på slutten av 1920-tallet.Kona til Asbjørn, Mary har jeg funnet død i 1990. Men jeg kan ikke finne når Asbjørn døde...Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1900-tellingen finner jeg tre gårder med Skaalerud -navn i Feiring , Akershus. Det kan være opphavet til etternavnet som du sier:-)LenkeHyggelig at du har fått litt hjelp her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Jeg har funnet familien og slekta til kona Mary, men jeg har ikke funnet når Asbjørn er født. Tror det må til for å være sikker på hvem som er foreldrene. Kona Mary er født 1911. Tror Asbjørn er født etter 1900. Har sett etter kirkebøker på nett, men det var ikke lagt ut noe i den aktuelle perioden. Mulig det kan stå i en bygdebok fra distriktet der. Trond Ø.Lunde har sjekka Feirings historie uten å finne noe.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du leter i kirkebøker for Hurdal så finnes barn-dåper fra perioden etter 1900. Kikket litt på 1905-1907 og eneste med Asbjørn fornavn jeg fant her var Knut Asbjørn f. 15/2 , dpt 8/4 1906, foreldre , Andreas Kristiansen og Gunda Antonsdatter, bosted Rustad? LenkeOm du ser nederst på siden er det en Leif som er døpt på Skaalerud , samme året.Mulig at noen med tilgang til lokale kilder fra Feiring kan finne ut dette for deg?Lykke til med letingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I klokkerbok for Hurdal dukket det opp en Asbjørn , Se nr. 13- 1909.LenkeSønn av Julius Eriksen og Tilla Amalie Andersdatter.Vet ikke om noen av disse kandidatene kan passe?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Synes det er litt rart at folk i Feiring ble døpt i Hurdal (23 km). Det er adskillig kortere til Langseth kirke ved Minnesund (13 km) , og faktisk også litt kortere til Eidsvoll Kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Jeg er absolutt ikke lokalkjent i disse traktene, så jeg kan ikke si hva som er mest riktig eller logisk. Jeg tar imot alt med takk.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme

Asbjørn Skaalerud er født mellom 1902 og 1907 i Oslo og døde 14.11.1977 i Oslo. Jeg får fødselsdatoen senere i kveld. Han var kokk på Grand Hotell etterat han hadde vært til sjøs. Asbjørns foreldre var David Skaalerud, f. 1865 i Feiring og Olga Baalsrud, f. 1873 i Hønefoss. Olgas slekt var også fra Feiring/Eidsvold traktene, men siden faren var lærer i Hønefoss, ble hun født der. David Skaalerud var rektor på Russeløkka skole i Oslo, Olga drev vaskeri. Asbjørn hadde 4 søstere, Solveig, f. 1894, Aslaug, f. 1897, Ruth f. 1899 og Eva f. 1908. Eva, gift med Georg Tostrud fra Feiring, var forøvrig svigermor til min søster. Asbjørn Skaalerud var søskenbarn til Jan Baalsrud, kjent fra filmen 'Ni liv'. Bjørn Skaalerud's barn, se nekrologen i innlegg 6, var hans barn fra 1. ekteskap. Bjørn's bror David, døde tidligere i år i Oslo. Hvilken familiegren er det du forsker på? Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Jeg forsker egentlig på Marys slekt, kona til Asbjørn. Hun var kusine til min farmor. Og jeg har nylig funnet, og fått kontakt med Bjørn Skaaleruds eldste datter. Min etterlysning her bunner i at familien i USA ikke vet så mye om vår gren av familien, og at vi må være sikre på at vi har funnet de riktige personene, og at vi er i slekt.Du vet en del om denne slekta Ole. Er du med i en gren du også?Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Asbjørn Skaaleruds far David Olsen Skaalerud var som nevnt i innlegg 18 født i 1865 på Skålerud i Feiring. Hans foreldre var Ole Davidsen Skaalerud (1828-1904) og Karen Jensdatter Limset (1831-1915).I ''Feirings historie'', bind III, s. 403, står det følgende om Ole Davidsen Skaalerud (Asbjørns farfar):''Ole Skålerud var grepet av haugianerbevegelsen, og virket som predikant i over 50 år. Om kveldene holdt han oppbyggelsesmøter heime eller rundt omkring i bygda. I jula og utover vinteren pleide han reise til Hadeland og Nannestad som predikant. Han var med på å stifte den første misjonsforening i bygda, som var en mannsforening. [...] Ole Skålerud hadde også mange kommunale verv, var i skolestyre, fattigstyre, liknings- og overlikningsnemnd, i herredstyret, en periode i formannsskapet m.m.''Her er et fotografi av Ole Skaalerud, hentet fra nevnte bygdebok:

bilete7665.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen til denne David Olsen i kirkebok for Hurdal. Se dåp nr. 2. høyre side. 1797:LenkeHer er muligens flere kandidater med samme navn født i samme området, men de lokalkjente slektsforskere her kan sikkert fastslå om dette er rette forfedre?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.