Gå til innhold
Arkivverket

[#72554] Grovsmed i Christiania Niels Andersen Taasen og Petronelle Olsdatter


Gjest Berit Frank Pagh
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Frank Pagh

Smedemester Niels Andersen Taasen(Tosen)og hans kone Petronelle Olsdatter boede i 1801 i Øvre Slotsgade nr. 356 med børnene Ole 16 år, Andreas 15 og Ane Elisabeth 10.To børn som døde tidligt, Peter f. 1793 og Niels Peter f. 1798, blev døbt i Domkirken.Ifølge Borgere i Christiania 1638-1799 fik Niels Andersen Taasen borgerskab 16 juni 1791.Er der nogen, som kender til, hvor familien kan have opholdt sig før 1791 ? Venlig hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

De giftet seg i 1784, legger inn vigselen da den ikke er nevnt. 6 august.Kildeinformasjon: Oslo fylke, Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten, Ministerialbok nr. 3 (1777-1809), Ekteviede 1784-1785, side 184. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7686&idx_id=7686&uid=ny&idx_side=-179>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Tak for hjælpen.Da fandt jeg ældste barn Ole døbt 26 maj 1785 i Garnisonsmenigheten.I FT 1801 står Niels Andersen Taasen som 40 år gl.Under konfirmerede i Aker 1773 finder jeg 'Niels Andersen fra Taasen 15'I 1775 'Niels Andersen fra Saugene 17'. Han er muligvis den Niels, som blev døbt 17 december 1758. Forældre: Anders Nielsen og Eli Erlandsdr. ved Saugene.16 december 1759 døbtes en anden Niels. Mor: Maria Henrichsdr. Sander, udlagt far Anders Nielsen Sander, soldat ved livcomp. Om han har noget med Niels Andersen fra Taasen at gøre, det tør jeg ikke sige.Sønnen Andreas f. 1786-87 er den, som i første omgang er mest interessant for mig. Hans dåb kan forhåbentlig give et tip om, at jeg er på rette spor. Vh, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Tak skal du have !Så lykkedes det også at finde Ane Elisabeth d.23 april 1790 samme sted.Jeg blev nu ikke så meget klogere, desværre.Denne familie er den eneste, jeg har kunnet finde, som havde en søn Andreas med passende alder til at kunne være kandidat til mit gamle problem: Lenke Frank Pagh&nr=20&antinnlegg=11&startnr=&antall=&spraak=n#ankerAndreas Neumann Taasen fik borgerskab som købmand i Kristiansand 29 august 1811. Der nævnes ikke, hvor han kom fra, kun at han var husejer og her havde lært handel.Hans familie og efterkommere har jeg styr på, men - Andreas driller. : )Vh, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.