Gå til innhold
Arkivverket

[#72569] Tydehjelp: Født i Moss? Anne M Hansdtr, gift m/Qvamme, Alta. Fadder: Mad.Gade


Gjest Gry Axelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Trenger hjelp til å tyde innførselen. Det er mange Anne Marie Hansdattere som blir født den aktuelle tidsperioden, og ei blir konfirmert i 1777, 16 år gammel. Jeg ser at det i Moss er sammenfallende navn som i Alta med Holmgren og Gade, som jo ikke er helt vanlige navn. Denne hang jeg meg opp i fordi jeg tror det er innført som fadder: Mad. Gade. En annen ting jeg finner interessant er at det ser ut til at ei av fadderne heter Erlandsen, som er et navn i Qvammeslekta.Nr. 3 Side 1 Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 2 (1753-1779), Fødte og døpte 1761, side 44-45. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Dette er nok en Anne Maria Pedersdatter, og ingen Hansdatter. Såvidt jeg kan se, heter faren Peder Larsen. Da er vel ikke dette den du er på jakt etter?Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Det ble konfirmert ei Anne Marie Hansdatter i Moss, 1777, 16 år gammel. Men det vrimler av Anne Marier, men resten av innførslene på hver dåp greier ikke jeg å lese, så hvem som er hvem, og å tolke farens navn er greskt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen-Dahl

Når det gjelder den etterspurte dåpsinnføringen (6te august 1761):Peder Larsen Odderød og Dorte Maria Arnesdatters datter Anne Maria døbt; Faddre. Peder Kallums hustrue, Magrethe Erlandsdr Gade, Johan Nadelstejn, Engelbret Heeg og Lars Greve guldsmedGade-navnet her er fra gården Gate i Rygge. En tidligere Erland Christoffersen vokste opp på Gate som fostersønn og ble senere borger i Moss, da med navnet Gate. Navnet har blitt skrevet Gate og Gade om hverandre og blitt benyttet som familienavn av noen av Erlands etterkommere.Terje Pettersen-Dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.