Gå til innhold
Arkivverket

[#72574] Oppslag bygdebok for Ulvik - garden Viknes


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Sjur Aslaksen Bjørndal i Strandvik blir gift med ei Martha Arnesdatter Viknes, han eiger i 1624 parter i Viknes.Aslak Halsteinsen Øvre Byrkjeland Kvam eiger i 1615 part i Viknes.Er det noen kobling mellom Sjur Aslaksen og Aslak Halsteinsen?Er det noen kobling fra Viknes til garden Bolstad i Ulvik?Det hadde vært fint å få opplyst om noen fra denne garden flytta vekk fra Ulvik, til Kvam eller Strandvik etc. Treng kun denne begrensa periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Lønøy

Det ser ut for at Aslak og Sjur er gift med hver sin søster.1626, 12. mars Hordaland, Kvam, Nesthus kunngjøring ; (salg) Institusjon: UBB Depot: UBBHF Spesialsamlingene, Diplomsamlingen Sammendrag: Aslak Hallsteinssøn på Birkeland i Steinsdalen i Hardanger og Siver Aslakssøn på Bjørndal i Hålandsdalen i Sunnhordaland kunngjør, at de på sine hustruers vegne har solgt deres rette odelsgods i Viknes i Ulvik til Osmund Osmundssøn på Lofthus, lensmann i Ullensvang skipreide, som også er odelsmann til samme gods, for 16 riksdaler. Seks lagrettemenn i Hardanger besegler brevet.mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takk for det innlegget Marit, som eg ikkje hadde sett.Ommund Ommundsen Lofthus var sønn av Ommund Larsen Helleland g. Ingeborg Bengtsdatter Pust. Ommund arva etter morfaren Bengt Ommundsen Pust på Drage, då arveparter i Viknes, Lofthus og Vikane i Jondal. Ommund Ommundsen Lofthus g. Britha Larsdatter er oppført som barnlause.Ommund Larsen ser ut til å være sønn av Lars Haftorsen f. Ålvik, som budde på Måge.Den andre dattera til Bengt, Marita Bengsdatter vart gift med Torgils Tørvik. Eg ser at bygdebok for Strandvik skriver at Sjur Aslaksen 1g. Marta Arnesdatter Viknes? 2g. NN Ommundsdatter Loftshus.Aslak Halsteinsen Øvre Byrkjeland har ikkje noen oppført kone i bygdeboka.Det kan kommenterast at under Lofthus, så finn vi at Siri Halsteinsdatter Hovland gir til søskenbarnet sitt Torgrim Bessesen Kvestad 1 mannsverk i Lofthus. Her finn vi da Halsteinnavnet også, samtidig så ser det ut for meg at Sjur Aslaksen er sønn til Aslak Thorstensen Skogseide i Strandvik, hvis far ser ut til å være Thorsten som da hadde ei mor som hette Ingri Bessesdatter Skogseid.Eg mangler likevel knutepunkta for å binde dette sammen, så eg håper noen kan finne dette i bygdeboka for Ulvik eller om dei har anna å bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Ingen av personene i innlegg 1 er nevnt under Viknes i bygdeboka for Ulvik.Om Åmund Åmundson Lofthus er det nevnt at han bodde på Viknes fra 1631 til sin død ca 1651.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Det står 3/4 side om eiendomsforholdene. Kort:I 1636 er det sagt at Ytre Viknes var Pustrungenes gamle odelsgård, og at Pustrungætta var en grein av den gamle Sponheimætta.I 1430 selger Geirmund Ogmundson sin odelspart, som han hadde løst fra Holte Toreson, til Grim Ogmundson. Disse to Ogmundsønnene er trolig brødre eller frender av Bengt Ogmundson Pust.Åmund Åmundson Lofthus, sønnesønn av Ingebjørg Bengtsd, eide Ytre Viknes i 1631 og flyttet hit fra Lofthus. Han døde i 1651 og 1653 var det hans søster Begga Helleland som eide hans part på 1 laup smør 1 hud. Denne parten ble solgt til borgeren Bård Gulbrandsen som var eier med bygsel i 1661.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.