Gå til innhold
Arkivverket

[#72581] Vet dere hvilke personoppl. alle kan finne på dere ved et enkelt nettsøk?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse K. Kristiansen

Jeg synes det er skremmende! Hvor er loven om personvern? Selv passer vi på å ikke legge ut navn på nålevende personer, i hvert fall ikke personlige opplysninger som fødselsdata, adresser, tlf.nr. og lignende når vi prøver å hjelpe folk med å finne slektninger. Jeg søkte på mitt mobilnr. og der kom alle, absolutt alle opplysninger om meg, og med kartreferanse. Hjelpe meg for et samfunn vi har fått. At vedkommende ikke skjemmes som har lagt ut dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Hei,siden det samme tema har blitt tatt opp på DIS sine sider.Og har blitt en stor diskusjon der.Ville jeg også svare her.For meg betyr det ingenting hva som måtte ligge ute om meg angående meg.Dette er opplysniger hentet inn fra andre steder på nettet.Er man først med i det 'åpne rom'kan man ikke verne seg mot hva som blir lagt ut på disse sidene.Man kan finne mye opplysninger om enkeltpersoner på Google.Tast bare inn ditt navn og alt du har skrevet eller laget innlegg om kommer opp.Og Åse du mener at vedkommende burde skjemmes for å legge ut disse opplysninger om deg.Da er det mange nettsider du må ta.Gule sider,Google,skattelistene osv.For de har deg registrert.Jeg mener at det jeg har måttet lagt ut om meg selv,må jeg selv stå til rette for.Men bekymrer meg lite over det.Og i forbindelse med slektsforskning er det noen ganger ett pluss også.At andre kanskje ser mine etterlysninger og søker det samme som meg.Ja det ser jeg som positivt.Hva man egentlig er redd for lurer jeg på?For nettet er her for å bli,og man kan ikke gjemme seg for noen.Sånn er det bare...Hvis man vil at ting om en selv ikke skal vites av andre.Ja da burde man ikke trå inn i dataens verden mener nå jeg.Pass på hva du legger ut om deg selv.Og ikke legg ut private ting.Og når det gjelder slektsforskning vær veldig forsiktig med å legge ut ting om levende personer.Dette var min mening. Mvh.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Folk overser faktumet at det meste av opplysningene på iam.no ligger fritt tilgjengelig på nettet. Det som iam.no har gjort, er å samle disse opplysningene. Det gjør at du kan foreta ett søk, og ikke ti, for å finne opplysningene som du leter etter. (Nu er det på den annen side slik at iam.no viser seg å inneholde endel opplysninger som ikke finnes på nettet, bl.a. hemmelige telefonnumre. Det er uheldig og sikkert også ulovlig.)La oss se på det prinsipielle ved dette: I det ene øyeblikk vil folk ha åpent ditt og tilgjengelig datt, det være seg (søkbare) skattelister (på nett), men i det neste øyeblikk er det plutselig «helt forferdelig» at opplysninger om inntekt, formue og skatt ligger på et nettsted. Hva gir du meg?Jeg selv er ikke særlig for iam.no, men jeg synes at folk burde begynne å se sammenhengen — eller mangelen på sådan — i sine meninger. Et visst samsvar bør det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Etter hva jeg har forstått er denne nettsiden rapportert inn til Forbrukerrådet.Og skal også bli fjernet.At jeg ikke finner noe om stortingsfolk er av liten innteresse.Jeg synes at enkelte burde vite hva å være på internett betyr.Du er ikke beskyttet av noe lov egentlig.Og du burde vite hva du selv bruker nettet til.Min mann ble ganske forferdet over at møter han hadde deltatt i og hvilken stilling han hadde i firmaet lå ute på nett.Javel,men man må se det realistiske i det også.Før kunne man jo bare bla i telefonkatalogen for å finne andres adresser.Nå bruker man bare ett tastetrykk.Så lenge det finnes noen som kan gå inn på hvilken som helst søkemotor og finne opplysninger om enkeltpersoner.Så er det ikke mye man kan gjøre.Ikke så begeistret for iam jeg heller.Men er så klar over hva jeg bruker nettet til at jeg bekymrer meg ikke. Mvh.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jeg er enig med Lisbeth her. Når jeg søkte på mitt navn kom det opp navn og bosted, sammen med mobiltelefonnumre. Når jeg gikk litt inn i det som stod der fikk jeg vite at jeg var daglig leder i tre forskjellige firma, noe jeg ikke var klar over. At to av disse er 'avgått ved døden' er det visst ingen som tar notis av. Ellers finnes jo alle disse opplysningene også i mange andre databaser som er søkbare på nett. Siden jeg er eier og daglig leder av et aksjeselskap, så finnes alle opplysninger om disse forholdene åpent tilgjengelig inkludert regnskap for aksjeselskapet. Den som ikke tåler slike opplysninger offentliggjort må ha noe å skjule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nei dette kan da ikke være så farlig.Hadde det vært andre som hadde kunnet legge inn disse opplysningene om deg, så hadde saken vært en annen. Vi har frivillig åpnet et telefonabbonement ved å måtte oppgi og bekrefte personopplysninger, og hvis vi hadde bedt om skult nummer, så hadde ikke denne tjenesten vært mulig. Skatt betaler vi, og så lenge myndighetene mener at det skal være åpenhet rundt dette, så ligger opplysningene der.Men man kan selvfølgelig logge seg inn her og få fjernet noen av opplysningene ved et tastetrykk.Internett er et åpent samfunn, og det er vi som har gjort det sånn.Jeg synes der er mer ekkelt å bevege meg i det offentlige rom hvor jeg hele tiden blir overvåket. Overvåkingskameraer, minibank-kamera, butikkkamera osv. I dag blir man tatt video av nesten alle steder man beveger seg, og bruker man kort så vet mange andre også hvor mye penger du bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dette nettstedet har folks FØDSELSNUMMER. Hvorfra har de denne informasjonen? Skattelistene jeg har sett på, har kun fødselsår. Jeg finner heller ikke (via Google) noe annet sted på nettet som inneholder fødselsnummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (11): Joda, på en av nummeropplysningssidene på nettet finner man også fødselsDATO (men ikke fødselsÅR) ved oppslag på personer. Ved kobling med f.eks. skattelistene finner man derfor lett folks fødselsdag og -år. Men det ellevesifrede fødselsnummeret finner du vel ikke på den nevnte nettsiden..?Ettersom det tydeligvis er så mange av dette forumets brukere som av en eller annen og for meg uforståelig grunn ikke liker at fødselsdato og -år er tilgjengelig på nettet, skal jeg ikke her avsløre på hvilken nummeropplysningsside man finner fødselsdatoer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Utrolig hvor mye denne saken blir diskutert.Både her og på DIS.Den som satte i gang denne debatten har fått mange inkludert meg til å reagere.Så det må jo ha truffet noen. Men hvis man summerer opp alle innlegg,så kommer man frem til at flesteparten er enig om at det ikke bare er iam som legger ut opplysninger om oss 'vanlige'borgere.Det finnes mange av dem.Og å verne seg mot alle er rett og slett umulig.Så nok en gang,HUSK nettvett isteden.Ikke legg ut noe DU ikke vil skal leses av andre.Er det vansklig så hold deg heller unna nettet.Man må kunne være så realistisk at man skjønner dette.Jeg håper og tror de fleste er opplyst om dette nå.For å diskutere dette i all evighet gir ingen løsning tror jeg.Vi er forskjellige,og har forskjellige meninger. Mvh.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Hva man selv legger ut kan man selv styre, det er det andre legger ut man ikke har kontroll over. Som f.eks. Asker Kommune som legger hele klasselister på nett, selv 1. klasser i barneskolen. Det synes jeg er ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ad ID-tyveriI vår oppdaget vi at viktig post ble stjålet fra vår postkasse. Da endret vi postadresse til postboks ved nærmeste postkontor. Dette fungerer greit. Samtidig sendte jeg melding til alle personopplysningstjenestene på nett om at postadressen var endret fra boligadresse til postboksadresse, samtidig som vi ba om at nr til vår fasttelefon ble fjernet fra nettstedene. Dette ble fulgt opp.Det vi da ikke visste var at når vår teleoperatør sender sine lister til personopplysningstjenetsne, ca hver 3-4 måned, blir opplysningene om oss automatisk oppdatert i hht det som teleoperatøren oppgir. Så selv om vi og folkeregisteret hadde sendt melding om ny adresse og kun bruk av mobiltelefon, sto fortsatt vår boligadresse og fasttelefon oppført hos operatøren.OK, så dermed var vi kommet på iam.no med alle opplysninger. Men hvor de hadde fødselsdatoene fra vites ikke sikkert. Men jeg mistenker et eller annet nettsted om å ha kopiert hele databasen til telefonkatalogen.no eller aftenbladet.no før disse fjernet fødselsdatoene fra sine nettsteder. Så måtte jeg på nytt gå gjennom alle personopplysningstjenestene på nytt for å se om de hadde korrekte data om oss. Det hadde de da ikke. Alle opererte med bostedsadresser og fasttelefon, noe vi altså trodde vi hadde fjernet.Neste skritt ble da å ta kontakt med vår telefonoperatør, både vedr fasttelefon og mobiltelefon. Slik sender de nå nå ut oppdatert liste til de ulike nettstedene, men nå kun med mobilnr og postboksadr./postnr.Det skal ikke være enkelt. Men alle skal være klare over at ID-tyveri er en profesjonelt utført kriminalitet, så derfor må vi alle sørge for at personopplysninger ikke skal være på nett.[url="http://www.nettavisen.no/it/article2718337.ece>http://www.nettavisen.no/it/article2718337.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.