Gå til innhold
Arkivverket

[#72587] Genetikk: DYS og alleler


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Jeg har et spørsmål om det ovennevnte: Hvor beslektet i tid og avstand er to menn som har 50/67 identiske loki, 10/67 loki med ett talls forskjell og 6/10 loki med to eller flere talls forskjell?Jeg takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg følger opp med et annet tilfelle: To menn har 63/67 identiske loki og 4/67 loki med kun ett talls forskjell. Deres felles forfar er ikke kjent, men skriftlige kilder fastslår med stor sikkerhet at han ikke ble født etter år 1500. Den ene manns forfar var født på begynnelsen av 1600-tallet, mens den annen manns forfar var født på midten av 1600-tallet, og de bodde bare ti mil unna hverandre. Skal jeg gjette på grunnlag av det ovennevnte, så tror jeg at de var tremenninger eller firmenninger.Spørsmålet blir da hvor lang tid som kan tilføyes når det vites at to menn har 50/67 identiske loki. Hundre år? Kanskje trehundre år? Kan man snakke om så mye som tusen år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Det må tilføyes et spørsmål i forlengelsen av det ovennevnte: A og B har 64/67 identiske loki, og A og C har 50/67 identiske loki. Ved å sammenstille og å sammenligne lokiene sees det et mønster, men hva viser det?Data:(Oppsettet viser hhv. DYS, og alleler for mann A, mann B og mann C.)DYS 385b — 15 — 14 — 14 (*2)DYS 439 — 12 — 12 — 11 (*1A)DYS 458 — 17 — 18 — 16 (*4)DYS 459b — 10 — 10 — 09 (*1A)DYS 448 — 18 — 18 — 19 (*1B)DYS 339 — 29 — 29 — 30 (*1B)DYS 464 — 16 — 17 — 16 (*3)YCA IIb — 23 — 23 — 19 (*1Ax)DYS 607 — 15 — 15 — 14 (*1A)CDY a — 36 — 36 — 39 (*1Bx)CDY b — 37 — 37 — 40 (*1Bx)DYS 442 — 12 — 12 — 13 (*1B)DYS 531 — 11 — 11 — 09 (*1A)DYS 406S1— 11 — 11 — 10 (*1A)DYS 511 — 12 — 12 — 10 (*1Ax)DYS 431a — 23 — 23 — 21 (*1Ax)DYS 534 — 17 — 18 — 15 (*4)DYS 487 — 14 — 14 — 13 (*1A)Forklaring:(*1A) = A og B har det høyeste tall. Ett talls forskjell.(*1B) = C har det høyeste tall. Ett talls forskjell.(*2) = B og C er i flertall med det laveste tall. Ett talls forskjell.(*3) = A og C er i flertall med det laveste tall. Ett talls forskjell.(*4) = Samtlige har forskjellige tall.x = Det samme, men to eller flere talls forskjell.Mønster: A og B tar merkbart avstand fra C, men i noen tilfeller står B og C nærmest, og i andre tilfeller står A og C nærmest. Det skaper et forvirrende bilde i forhold til å kunne forstå slektskapet de tre menn imellom.Fortell gjerne hvordan man skal forstå disse tallene.(Jeg tar forresten forbehold om gal bruk av ord som 'lokus' og så videre, og ber om at dere påpeker og retter det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

André, Det er flere websider hvor du kan finne TMRCA (Time to Most Recent Common Ancestor), f.eks.[url="http://dna-project.clan-donald-usa.org/tmrca.htm>http://dna-project.clan-donald-usa.org/tmrca.htm . Setter en inn et 50/67 treff der får en svaret ca 104, dvs MRCA var 52 generasjoner tilbake, dvs ca 1500 år siden. Det er også en annen side http://www.moseswalker.com/mrca/calculator.asp?q=2 , men her snakker de ikke om treff dårligere enn 62/67.Husk at disse sidene bare viser resultat basert på matematikken og forskjellige mutation rates, men et 50/67 treff er nok mye lengre bak i tiden enn at skriftelige kilder er tilgjengelig. Du må få de som tok testene til å registrere seg med for eksempel ysearch, http://www.ysearch.org/search_start.asp?uid= , hvor de kan legge inn sine resultater og kanskje finne noen bedre treff.Også hvilken Haplogruppe tilhører de? Hvis de ikke har tested for det kan de få en god pekepinne på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Takk for svaret, Svein Davidsen. Det var vanskelig å forstå tabellene, men jeg setter meg nok inn i det snart.Mennene tilhører forøvrig haplogruppen R1b(o.s.v.).'Marker' bør oversettes til 'markør' på norsk. 'Lokus' er vel et gens eller en genmutasjons beliggenhet i et kromosom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Werner Østreng

Hei, André Jeg registrerer at du har 12/12 markør match med meg på FTDNA, men 12 markører sier for lite. (Jeg kan ikke se at du foreløpig har resultat for flere markører og vet heller ikke om du har lastet opp til Y-search som anbefalt av Svein. Anbefales da du kan sammenligne både DYS-verdier og Genetic Distance med hele databasen)Registrerer samtidig at du er en av de 5 av 164 slike 12/12 treff som ikke har oppgitt e-postadresse for direkte kontakt med andre treff på FTDNA. Det kan være en fordel å oppgi e-postadresse for kontakt med andre, selv om dette vel er mer aktuelt for flere markører. (Opprett gjerne en ekstra gratis gmail-adresse dersom du ikke ønsker post til din vanlige innboks)Jeg antar vi har samme hovedhaplogruppe R1a og kan opplyse at påvisning av nye undergrupper (subclades) nå er på vei.TMRCA-kalkulatorene blir stadig forbedret etter som det blir tatt hensyn til varierende mutasjonshastigheter for ulike DYS-markører og for ulike haplogrupper.(jfr Kerchner, Klyasov og andre) De eldre kalkulatorene basert på gjennomsnittlig mutasjonshastighet 0,002 kan kanskje brukes for antropologiske vurderinger, men kan ha vært for ugunstige for vurderinger innenfor genealogisk tid og tilhørende slektsgransking. Det viser seg at aller raskest muterende DYS faktisk kan være det mangedobbelte av den gamle gjennomsnittsverdien-verdien, selv om dette ikke er regel.Enkelte DYS-markører som ligger innenfor det palindrome området kan ha RecLOH-mutasjon med allele -verdier som kan viser annen genetisk avstand enn den virkelige. Dette var situasjonen for en kamerat av meg som fikk sin genetiske avstand til en slektning redusert med 1 på 37-markørtesten pga RecLOH (Recombinational Loss of Heterozygosity)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Hei, Kai Østreng. Ja, jeg har lagt merke til ditt navn under 12/12. DNA-testen som du henviser til er ikke min, men en annen persons. Jeg har forøvrig et titalls DNA-tester liggende der.Jeg er bevisst på den manglende e-postadressen. Jeg pleier ikke å legge den til før jeg har oppgradert til minst 37/67, for jeg får bestandig så mange henvendelser fra amerikanere. Det kan forresten i den forbindelse nevnes at R1a-DNA-testen har prioritet når oppgraderinger skal skje. Det skyldes rett og slett travelhet og sommel at jeg ikke har fått gjort det ennu. Jeg skal ta å bestille en 67-oppgradering idag, så snakkes vi dersom det blir matsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.