Gå til innhold
Arkivverket

[#72593] Margrete Andersdatter, Sør-Langøy, Dønnes, gift med med Jens Andersen i 1751


Gjest Jan Sjåvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Sjåvik

Min ane Jens Andersen ble født rundt 1700 og bodde på et sted som kalles vekselsvis Sør-Langøen, Sørøen og Sørøesund i Dønnes i Nordland. Han hadde tre koner: Lucia Olsdatter, som han ble gift med i 1733, Margrete Andersdatter, som han ble gift med 27. desember 1751, og Elen Hansdatter, som han giftet seg med i januar 1763. Det er Margrete som er min ane, og hun hadde barna Anna Lucia (1753-1797), Peder (1755-1822) og Maren (f. 1758).Jens og Elen flyttet til Lillefjorden i Rødøy før 1769 (det er innrulleringen som har gjort det mulig for meg å følge ham fra Lillefjorden til Langøya).Jeg kjenner ikke Margretes opphav. Hun er muligens den Magrete Andersdatter, datter av Anders Absalonsøn, som ble døpt i Nesna sogn i 1725. Hennes far ser ut til å ha giftet seg med Iudith Nilsdatter i Nesna 1. januar 1721. Han er da kanskje den Anders Absalonsøn som var 8 år og bodde på Sandnes i Alstahaug i 1701 (faren het Absolon Niels. og var 38 år gammel).Her er jeg altså absolutt ikke ute på sikker is. Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om Margrete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Vet ikke om jeg kan hjelpe, men det er iallefall skifte på Margrethe Andersdatter i Langøen i Herøy i 1763, og arvingene var da ektemannen Jens Andersen og barna Peder Jensen 6 år, Ane Lucia Jensdatter 9 år og Maren Jensdatter 3 og 1/2 år. Det var det eneste jeg kunne finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er skifte etter Absalon Nilsen i Sandnes i 1709 og kona var da Sara Andersdatter, men ingen barn er nevnt. Det var skifte etter Sara Andersdatter i 1746. Der er det nevnt 5 barn: Joen som var i Aaskerøen ved morens skifte, Kirsten som var gift med Nils Nilsen Remmen, Elen som var død og hadde vært gift medPovel Christophersen Tenna, Maren som var gift med Nils Andersen Stero og Margrethe som var gift med Hendrich Nilsen Stamnes. Så det kan se ut som om du kan avskrive Absalon Nilsen Sandnes som far til Anders iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Svein Edvardsen har gjort en kjempejobb med skiftene på Helgeland, men selv han kan ha oversett noe. Hvis jeg var deg Eva ville jeg forsøke å få sett skiftet etter Absalon i 1709 på mikrofilm HF-1918, og etter Sara Andersdatter i 1746 på mikrofilm HF-1921.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.