Gå til innhold
Arkivverket

[#72610] Jonas Wessel, jernbane-entreprenør?


Gjest Tom Birkelund
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Birkelund

Hei!For en svensk slektforsker søker jeg opplysninger om Jonas Wessel, født ca. 1838 i Solum, Bratsberg amt, med foreldre Hans Wessel, borgermester i Halden fra 1864, og Berntine f. Plesner. Jonas var ingeniør og deltok i bygging av jernbaner i Sverige. Han hadde en sønn som het Bjarne, f. 1871. I 1865 finner jeg familien i Halden. Deltok Jonas på jernbanebygging i Norge?mvh Tom Birkelund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiHvis han var ansatt i Jernbanen, så har Jernbanemuseet et arkiv med opplysninger om alle tidligere ansatte.Send en epost hit: biblioteket@norsk-jernbanemuseum.no, og spør om de kan gjøre et oppslag.De har også en fotosamling her: http://www.norsk-jernbanemuseum.no/ (søk i databasen), men det betinger at du bruker Internett Explorer (Firefox fungerer ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei..Da Jonas W giftet seg med Nora Holmboe i Jevnaker kirke 5 sept 1870ble Lier oppført som bosted.Paret skal ha flyttet til Sverige der Jonas døde i Stockholm i 1884.Nora giftet seg påny i 1886 med en svensk godseier og oberst.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Jonas og Nora synes å ha flyttet til Sverige mellom sønnen Bjarnes fødsel i Lier i juli 1871 og sønnen Birgers fødsel i Vesterås i nov 1872. I Vesterås fikk paret også barna Torleif og Agnes.Anbefaler videre leting på hjemmesiden Holmboe.com.teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei igjen...Jonas Ws flytting til Sverige synes å sammenfalle med ferdigstillelsen og åpningen av Drammensbanen i 1872.Ved nevnte dåp i Lier finner vi ingeniørene Christie, Heiberg og Cappelen som faddere. Kanskje var de alle knyttet til arbeidet med Drammensbanen??Lars Ove kan kanskje finne ut noe om dette... teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Jeg har notert at Jonas Wessel levde 1839-1884 og var gift med Eleonore A.M. Holmboe (1848-1901). Jeg har fotografier av dem og er oldebarn til Jonas' søster Benedicte (Benny) (død 1904)og gift med Didrik Cappelen (død 1914). Didriks bror Hans var ingeniør.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Mange takk for gode svar!Min gode venn, og fjerne slektning i Sverige, heter Roland Olsson og bor i Dals-Ed. Han ble meget glad for opplysningene som har kommet fram i svarene på denne etterlysningen. Grunnen til at han er interessert i opplysninger om Jonas Wessel og jernbanebygging, er at han er i gang med å skrive en artikkel i Malung hembygdsforenings tidsskrift om nettopp jernbanebyggingen i området. Wessel skal ha vært en sentral person her.Roland er en kjent slektforsker i Sverige, han har skrevet flere slektsbøker, og er en aktiv artikkelskribent. Han var i en årrekke leder i 'Gränsbygdens slektforskare' (for områdene Värmland, Bohuslän og Østfold).Siden han ikke er 'god venn med datamaskiner', vil han gjerne ta kontakt pr brev eller telefon med personer som kan bidra med opplysninger og eventuelt bildemateriale. Dersom noen kunne tenke seg å bli kontaktet av Roland, ber jeg om at de sender en mail til meg om dette. tbirkelu alfakrøll online.noTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Hvis det ikke er funnet allerede:www.finngraven.seSøkmotoren er ikke bra! Søkt på alla orter, Wessel, valgt Solna, valgt Thorleif (1874-0kt-04 til 1938-jun-06)Begravet i Solna.I samme grav:Jonas Vessel Född: 18390406 | Avliden: 18840507 | Gravsatt: 18840511 Ellen Amalia Matilda Wessel Född: 18760717 | Avliden: 19730209 | Gravsatt: 19730927 Bjarne Thorleifson Wessel Född: 19000111 | Avliden: 19830512 | Gravsatt: 19831020 Karl Thorleifsson Wessel Född: 19010514 | Avliden: 19860930 | Gravsatt: 19890822 Maud Kerstin Wessel Född: 19070919 | Avliden: 19910425 | Gravsatt: 19910524 Vera Honorine Wessel Född: 19030824 | Avliden: 19940611 | Gravsatt: 19940720 Hans Hugo Wessel Född: 19361013 | Avliden: 20051114 | Gravsatt: 20070104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.