Gå til innhold
Arkivverket

[#72611] Trenger hjelp til årstall for dødsfall 1900-1903


Gjest Mette Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Solberg

Dette gjelder Buskerud. Eiker Haug i Øvre Eiker. mine oldeforeldre fikk en sønn Rejdar 19.6.1900. Han levde nok ikke opp siden sønn nr to og tre ble hetene det samme. Men det er ikke mulig å finne årstallet den første Rejdar (med j)døde. Kan dere hjelpe meg med dette? Jeg har funnet at Reidar (med i)( sønn nr 2) er født 30.mai 1903. Derfor må det først barnet være død før nr to ble født. Har lett både i kirkebøker i statsarkiv og på nett. Tror ikke familien Sæterli bodde et annet sted i den perioden, men det kan være mulig? Foreldrene het Borgine og Ole Sæterli - begge født 1868.Takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du vel den 1. Reidar hjemme hos foreldre i Ø.Eiker 1900? Lenke Her er oppgitt 16/7 1900 som fødselsår ?Skal kikke litt om jeg finner han under døde i kirkebøker for Haug kirke?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen til Reidar 2. sikkert oppkalt etter bror som døde tidlig, som du tror: LenkeDet ser ut til å mangle en del opplysninger i kirkebøker mellom 1900-1903, men jeg kan lete litt bedre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Dis gravminner finner jeg en Reidar Olsen f. 14/1 1904, død 1969, ellers ingen som passer begravet på Haug , Øvre Eiker.LenkeKan dette være Reidar nr. 3 som vokste opp?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det siste Reidar Olsen som jeg fant f. 1904, er nok sønn av et annet par, muligens Denne Reidar som har samme fødselsdato: LenkeDa er jeg redd jeg ikke kan hjelpe deg med dette. Det ser jo ut til at familien har bodd i området i de årene da flere sønner med navnet Reidar ble født.Merkelig at det skal være så vanskelig å finne disse barn døde. ( Kan hende skifte etter foreldre kan være til hjelp, om noen kan finne dette) Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Solberg

Hei GUnn Så flott med tilkbakemeldinger. Den jeg leter etter dødsfallet på heter Rejdar Sæterli født 19.6.1900 døpt 12.8.1900. Dødfallet må nok være før 30.5.1903 da Reidar nr to ble født.Jeg har aldri hørt at de har bodd andre steder enn Hokksund, bortsett fra at sønnen Bjarne (1894)ble født på Hønefoss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Har på ny sett gjennom dødsfall i Øvre Eiker, kirkbøker 1901-1903 uten å finne den første Reidar Sæterli begravet? Merkelig! Vet at det hendte små barn ble kistelagt sammen med en voksen, men det trodde jeg helst var nyfødte barn.( Det burde vel i så fall stått i kirkebøker?)Kan det være at kirkevergen i Hokksund har en oversikt over gravlagte den gang? Du kan prøve med en telefon.Lykke til ! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer faktisk på om gravminneregistrering på Haug kirkegård ikke er ferdig.Vet om en del som er gravlagt på den gamle kirkegården som ikke er nevnt i dette registeret.Det mangler også bilder av en del gravstøtter.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Han kan være død etter 1903. Jeg har flere ganger vært borti tilfeller hvor familier har flere barn med like navn. Hvis barnet var svakt eller sykt og det ikke var sannsynlig at det ville vokse opp, og der i mellomtiden kom et barn til av samme kjønn kan det hende de ville sikre navnet. De kunne jo ikke være sikre på om de fikk flere sønner. Mvh. Olav Åge Strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Marius Hellerud

Det kan ikke være slik at den eldste av brødrene Reidar (han som var født i 1900) døde på et sykehus da, og ble begravet på dette stedet og ikke brakt hjem?Vennlig hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.