Gå til innhold
Arkivverket

[#72615] Oline Hasselsdatter, f. omkr. 1800, d. 3.2.1836 i Nes i Akershus


Gjest Jonas Hove
 Del

Recommended Posts

Gjest Jonas Hove

Noen som kjenner foreldrene hennes? Finnes ingen Hassel i folketellingen i 1801, finner ikke noe om henne eller mannen Ole Olsen i bygdebøkene for Nes (de bodde på Søndre Auli). Døde i barsel (sønn Ole Andreas Olsen f. 3.2.1836), og har heller ikke funnet noe i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg undres om det kan være en feiltolking her med Hassel-navnet. Ta en titt på denne vielsen i Mormonerdatabasen: LenkeKan ta en titt i kirkebøkene for å se om det dreier seg om samme paret?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har lett i de litt vanskelig lesbare kirkebøker etter vielsen mellom Ole Olsen og Oline 1831. Fant omsider her på høyre side i kirkeboka. Se nr. 12.Lurer på om det kan være den rette, du får kikke litt på gårdsnavn som er nevnt her?Kan det passe med Auli tro?Hasseldatter virker ikke logisk, har aldri hørt Hassel som fornavn?? Asle ville passer bedre :-)Kun en teoi dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Samme ektepar som jeg fant vielsen til har også fått en datter i 1832 : LenkeKan jo se etter den dåpen, mener det står Oulie som gårdsnavn ved vielsen, og det kunne passe bra.Mvh Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Hove

Ja, jeg tror nok Hassel må være helt feil. Det fantes ikke en eneste kar med Hassel til fornavn i Norge i 1801.Jeg har forøvrig funnet en Aslach Erichsen, 24 år og tjenestegutt på Rotnes vestre i Nes i 1801, men ingen Oline som kan være datteren hans. Har lett på uektefødte i Nes rundt 1800, fant bare en Olene i 1802 (s. 242), men klarer ikke tyde skriften, og årstallet passer jo heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette ser vel lovende ut? Se dåp her i 1832, nr. 77, høyre s. i kirkeboka.LenkeBirte Maria Olsdatter døpt 17 okt. Foreldre : Ole Olsen Oulie og Oline Aslesdatter .Vil tro at det med Hassel er en feilskrift?Det ville være merkelig at det finnes ektepar med samme fornavn på samme gårdsnavn, samtidig.Håper at gåten er løst:-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ikke så lett å finne opphavet til Oline , men om du ser på oppgitt alder ved vielsen finner jeg en jente i passe alder her i 1801, f. ca 1792.LenkeLitt langt unna Næs, men hun familien hennes kan jo ha flyttet på seg.Finner ikke noen Aslesdøtre på Næs som passer i alder.Håper andre har oversikt over denne familien?Lykke til i alle fall. Skal si fra om jeg finner andre opplysninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte å si at den eneste Oline Aslesdatter jeg fant døpt i Akerhus var denne jenta f. 1800 på Nesodden: LenkePasser ikke med oppgitt alder ved vielse, og litt langt unna Næs, er jeg redd.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Hove

Ja, det stemmer nok også med folketellingen i 1801, den eneste Oline Aslaksdatter som passer er denne fra Nesodden. Helt usannsynlig er det vel ikke, hun skal ha kommet fra en barnerik familie, så hun måtte vel ut i verden og komme seg fram. Men det var nok et stykke på den tiden.Tar en tur på biblioteket og sjekker i bygdebøkene der for å se om det bringer klarhet i noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Hove

Jeg var ganske sikker på at Oline var 36 år da hun døde i 1836, men her står det at hun (Aslesdatter) var 39 da hun ble gift i 1831, og det er jo lovlig sent ettersom hun fødte Ole Andreas i 1836:[url="http://aasvangen.link.no/Kirkebok/Nes>http://aasvangen.link.no/Kirkebok/Nes KB 1830 - 1839/Viede1830_1839.pdfS. 5.Men her står det at Oline HASSELSDATTER var 36 da hun døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, jeg lurer nå fortsatt på dette med opplysninger fra selve kirkeboka, kan det være at presten har skrevet feil ved dødsinnføringen?Her er kirkebokasiden , og jeg har før opplevd at det kan være feil både i alder og med navn. LenkeVielse og barndåper passer med bruds alder 39år, og Aslaksdatter? Hvem er i så fall dette paret på samme gårdsnavn?Dette tror jeg bør undersøkes i flere kilder?Merkelig er dette i alle fall:-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Søkte på ny i Mormonerdatabasen og får fram Oline Aslesdatter g. 1831 med Ole Olsen .Samme kilde har en Olene som skal være f. 1800 på Nesodden.LenkeKan hende jeg kan finne damen i kirkebøker for Nesodden?Om vi da ikke skulle finne en Oline ( Olene) som passer i 1801-tellingen. ( Hun var vel i alle fall f. før den tellingen)Får fortsett leting, for dette ble litt spennende.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette blir stadig mer innfløkt. Søkte på landsomfattende søk etter Aslesdøtre med fornavn som begynner med Ol. Eneste damen som jeg fant her igjen var denne i Lier: LenkeHer er nevnt to søsken , Peder og Birte også. Spørs om det finnes noen som passer med faddernavn ved barndåpene?Fortsetter leting i Lier og på Nesodden for å se om noe dukker opp her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå ligger digital bygdebok for Lier på nettet, så her fant jeg da den familie som hadde en datter Oline Alsedatter i 1801-tellingen, her på husmandsplass Sagbakken , under gården som er nevnt i Lier i 1801-tellingen.Lenke Foreldre : Asle Pedersen og Johanne Olsdatter. Barna : Oline, Peder og Birte.Dessverre finner jeg ingen opplysninger om hvor det ble av Oline? Får se hva som dukker opp på Nesodden, men den Oline som er nevnt f. 1800-finner jeg ikke i 1801-tellingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tror jammen at Anne Tonby har rett i at det står feil fornavn i innflyttede til Nes fra Lier! Da Oline passer bra , for det står vel Aslesdatter og ikke søn :-)Får håpe at denne nøtten kan løses nå :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Hove

Det er kanskje rimeligst å gå utifra at det er opplysningene i forbindelse med innflytting og vielse i 1831 som er riktige, og ikke i forbindelse med fødsel og død i 1836 i og med at det der allerede har blitt funnet en feil. Så kanskje er hun født i Lier omkr. 1792 av denne Aslak.Men jeg synes det er litt merkelig allikevel, men en dame som flytter fra Lier til Nes i en alder av 39 år og plutselig får flere barn? Men det er kanskje større sannsynlighet for å dø i barsel i høy alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant dåpen til Oline Aselsdatter i kirkeboka for Lier her . Se høyre s. 1793 dåp 109. Oline er nevnt som uægte barn av Johanne Olsdatter, Udlagt barnefader Asel Pedersen. Mener det står at foreldre er forlovet , om jeg ikke leser feil. ( Derfor føres datter som uægte, slik skikken var i de dage)LenkeKan hende det går å finne hennes konfirmasjon også i Lier. ( For meg virker det som svært mange konfirmanter var i høg alder ( 16-20 år ) ved konfirmasjoner i Lierbygda på den tiden.Det blir å lete i kirkebøker fra ca 1807 og framover for å finne henne der. Vet ikke om utflytting til Christiania kan være med i kirkebøker fra Lier?Tror dette er et bra spor. Ikke rart det var vrient å finne denne damens opphav :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.