Gå til innhold
Arkivverket

[#72623] Forsvunne personer i Hillesøy/Lenvik i Troms.


Gjest Bernt Jenssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bernt Jenssen

Lars Andreas Olsen, f. 1815 I Trøndelag giftet seg 1. 06 okt 1841 med Ingeborg Nilsdtr., f. 1812 i Austein, Hillesøy, Troms. Død 22 aug 1854, Austein, Hillesøy, Troms. De fikk sammen 5 barn som alle er født i Austein, Hillesøy, Troms. 1. Kirsten Elisabeth Larsdtr., f. 12.10.1842, (siste reg. FT. 1865 Lenvik, Troms) 2. Ludvig Johan Larsen, f. 08.02.1845. (siste reg. FT. 1875 Lenvik, Troms) 3. Hans Andreas Larsen, f. 30.08. 1846. Død 04 aug 1865, Austein, Hillesøy, Troms. 4. Andrea Larsdtr., f. 17.08.1850, (siste reg. FT. 1865 Lenvik, Troms) 5. Ingvard Martin Larsen, f. 22.07.1854. (siste reg. FT. 1865 Lenvik, Troms) Finner ingen av de 4 gjenlevende registrert noe sted etter det jeg har skrevet i parentes.Etter at Ingeborg Nilsdtr døde 22 aug 1854, så gifter Lars Andreas Olsen seg 2. 07 okt 1855 med Ingeborg Nilsdtr.’s søster Henrikka Marie Nilsdtr., f. 1820 og de får to barn sammen. 1. Ingeborg Larsdtr., f. 25 aug 1855, siste reg., konf. 10.07.1870, Hillesøy Kirke, 2. Hanna Marie Larsdtr., f 26 des 1856, siste reg. konf. 14.07.1872, Hillesøy Kirkr Begge disse to er også født i Austein, Hillesøy, Troms. Heller ikke disse to finner jeg spor etter senere ?Hva kan ha hendt? Har sjekket alle tenkelige registre, uten resultat.Hvis det er noen som kan hjelpe meg med disse eller noen av de, så vil jeg bli veldig takknemmelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner en Andrea, f. 1850, som var bosatt i Tromsø i 1875, gift med Daniel Pedersen - [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1902&kenr=001&bnr=0067&lnr=00>LenkeDa sønnen Daniel Bernhard Arnoldus ble døpt i Tromsø i 1873, står moren registrert som Andrea Larsdatter – kan det være din Andrea? Troms fylke, Tromsø, Ministerialbok nr. 13 (1872-1877), Fødte og døpte 1873, side 18. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er Daniel og Andrea i 1900-tellingen -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dåpen til Hilmar Andreas i Bodø i 1870, sønn av Daniel Pedersen og Andrea Larsdatter - Nordland fylke, Bodø, Ministerialbok nr. 801A08 (1864-1875), Fødte og døpte 1870, side 71. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2529&idx_id=2529&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-72>Lenke Permanent bildelenke: LenkeI 1900 var Hilmar enkemann og bosatt i Tromsø. Pussig at husholdersken heter Hanna Marie Larsdatter og er født i Hillesøy, men tre år etter at «din» Hanna Marie ble født -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Dette er kjempeflott! Begynner med Odd (2). Ja! Det er ikke bare Ingvard og Ingeborg som vises her. De er hos sin søster Kirsten og hennes mann Ole, flott! (4)Det er nok Min Ingeborg i FT.1900, ja! lenken i (6) og (7) virker ikke hos meg, men det kan tyde på at du har truffet her også :-)Grethe (5) Det er ikke så pussig likevel, fordi Hanna Marie er halvsøstra til Andrea, så da fant du to til for meg :-) og (8) Ja! dette er også riktig person.Dere er helt supre!!!Den eneste dere ikke har funnet, så langt jeg ser det, er Ludvik f. 1845Tuset takk, så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Jeg har funnet det du har gitt lenke til Odd. Ingeborg dør på Mjelde den 07 jul 1935. Også at Ingvard går over til Baptistmenigheten.Nå gjenstår det å finne ut om Ingvard emigrerte til Amerika, når og hvor til og om kan finne han igjen over there.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Bernt! 'Forsvunne personer i Hillesøy' er det mange av. Årsakene er nok flere. Hillesøy var et annekssogn under Lenvik, og Kirkeboka for Hillesøy må åpenbart ha lacuner eller mangler. Bosetningen var gammel. De første Kirkene lå på Sommerøy, den første fra 1415 og neste fra 1670. Den tredje ble i 1890 flyttet til Bremsholmen. Livsvilkårene var harde, og livsgrunnlaget magert bortsett fra fiske. Mange omkom på sjøen. Hillesøy lå 'inneklemt' mellom Senja fogderi og Troms (Helgøy) fogerei. Når folk måtte flytte, ble det gjerne til andre prestegjeld etc. og kan være vanskelig å følge. Austein (også Øistein) ligger på Bremsholmen. Noen av barna til Lars Andreas på Austein: Kirsten Elisabeth ble gift med Ole Andreas Jensen fra Torsnes. De giftet seg straks før 1865. De var dissentere og tilhørte 'Frimenigheten'. Mange av disse gikk senere over til Baptistene. Ole kjøpte gården Skognes. I 1875 bodde både Ingvard og Ingeborg på Skognes hos Kirsten. Kirsten og Ole fikk 8 barn. Kirsten døde på barselseng i 1882, og året etter døde Ole i tæring. Barna ble oppfostret på nabogårdene og hos familie, mellom annet hos Ingeborg. Ludvig Johan giftet seg i 1884 med Thina Helmine Bertheusdatter fra Mjelde. De kjøpte gård på Håkøya inntil Tromsø. 6 barn, yngste sønnen Lars overtok gården. Ingeborg kom (før 1891) til Storelv som taus/husholderske hos ungkar og kårmann Peder Sakkariasen. Han overlot gården til sin søsterdatter og hennes mann mot kår og at Ingeborg alltid skulle ha sitt tilhold på gården etter at han selv var gått bort. Og slik ble det, Ingeborg ble der i over 40 år. Hun var ugift. På Storelv vokste utallige pleiebarn opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Alvin! Jeg kommer fra Tussøya, naboøya til Sommarøy og er selv døpt og konfirmert i kirka på Austein (Brensholmkirka, som vi sa)Kjempebra den infoen du gir. En god del av dette hadde jeg fra før, bortsett fra at du er flinkere til å brodere historien rundt personene med i oppsettet :-)Som jeg skriver i mitt forrige innlegg, så er det den videre sjebnen til Ingvard som er det som opptar meg litt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg må også få takke Alvin. Nå vet jeg hva som skjedde med Ole Andreas Jensen m. fam. på Skognes. de ble helt borte etter 1875.Fant ikke sikre spor etter barna heller.Det var pussig ingen tok over bruket på Marsletta da hans bror Søren Andreas døde. De var jo selveiere.Istedet ble de alle spredt rundt omkring.Kårkona Gjertrud til Skognes. Og enka etter Søren,Ingeborg Sophie Olsdtr, kom til slutt til Lavold hos sønnen Peder.Hun måtte sette bort alle barna nær som en.Denne slekta er litt inntressant for den stammer fra de gamle propiertærene på Angstauren og Sommarøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Jeg gransker litt i denne slekta for en fra distriktet der og har en del.Nina (17) Du nevner Angstaur folket. Har du noe om disse personene, spessielt Simon Olsen.Alvin (15) Du har tydeligvis en del om litt av hvert fra det distriktet.Kunne godt tenke meg litt mer info fra dere begge, hvis det er mulig, bijensse krøll online dott no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Er dette Invard som emigrerer?Fra Trondheim 4/10 1881. Ingvald Larsen arb.mann 27 år fra Tromsø. Til Denison Jowa. Linje Allan. Dampskip hero. Han passer til alder og år for utreisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Nina: Ja, det stemmer. Finner han først igjen i US Census 1900 i Minneapolis, Minnesota, som Ingvold M. Larson, born jul. 1854, Norway 'singel'. Så finner jeg han i US Census 1920 på samme adr, nå innskrevet som Ingvard Larson, ellers alt likt som i 1900. Etter dette har jeg til nå ikke funnet han mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Nina, innl. 17): Du sier at de var selveiere. Søren Andreas Jensen kalles selveier i 1865. Men? Når døde han forresten? Faren Jens Andreas Olsen fikk bygsel på Torsnes 2 pund i 1836. Gården hadde da ligget øde i en lang tid. I 1856 bygslet svigersønnen Nils Mathias Sørensen (gift med Martine) 'halvparten af denne gaard', som J.A.O. 'har opsagt'. Kår til Jens og kona Giertrud. I 1862 grenseoppgang mellom Marslett og Klokkergården og Austein på Bremsholmen. Fra Marslett møtte bygselmannen N.M.S. sammen med sin svoger Søren Andreas Jensen 'der tenker at bygsle bruget naar N.M.S. som snar vil opgive sin bygsel'. Hvor blir det så av N.M.S. og kona Martine? På denne tiden nedsatte Jens' andre svigersønn Hans Peder Zachariassen (gift med Ane) seg som husmann på Marslett indre, og der ble han boende i mange år. Ved delingsforretning i 1878 er Marslett ytre (løpenr. 142c/eller 6/3) øde. Jeg finner ikke noe tinglyst skjøte eller kjøpekontrakt som viser at Søren hadde noen hjemmel til gården Marslett. Uansett ville det vel være praktisk og økonomisk umulig for hans enke med flere småbarn å bli sittende på plassen. I 1875 bor enken Ingeborg med sine to yngste barn i Medfjordbotn i Berg hos Andreas Gabrielsen og Serine Marie Olsdatter (en søster?) Jeg er vel ikke helt klar over hva du mener når du sier at familien nedstammet fra de gamle proprietærene på Angstauren og Sommerøy. Der hadde det vel neppe bodd noen proprietærer. Begge gårdene tilhørte Moursund på Bentsjorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.