Gå til innhold
Arkivverket

[#72637] Utvandring


Gjest Rolf Erik Veka
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Erik Veka

Søkjer info om utvandring tidleg på 1820-talet. Ein person frå Stamnes skal ha reist i den tida. Det skulle også vera fleire frå Røldal på same tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

I åra fom. 1825 tom. 1830 kjenner en til ca. 110 nordmenn (inkludert kvinner og barn) som utvandret. I 1825 utvandret etter sigende 52 1 personer (smått og stort) med 'Restauration', men her er kun 47; i beste fall 49 personer identifisert. Senere er det snakk om små grupper, helst enslige eller familier som emigrerte, og de dro for det meste til Gøteborg for å få skipsleilighet til Amerika. Hvis du har navn på desse fra Røldal vil det være meget interessant å få vite.Den neste (og virkelig store) bølgen av emigranter fant sted i 1836 og 1837. Jeg vil nok tro at 'dine' fra Røldal kan ha vært med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Veka

I dei opplysningar eg har fått skal utvandringa av nemnde personar ha skjedd før 1825. Mogleg dei reiste over Gøteborg. Ei årsak til at det reiste folk frå Røldal, skulle vera ei konflikt med presten i bygda. Det er svært lite info eg har, kva realitet det er veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.