Gå til innhold
Arkivverket

[#72642] Namnfråga - Tørris och Ener


Gjest Jörgen Ingman
 Del

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Hej!Ibland 'sliter' jag med namnen i de äldre kyrkböckerna. För att undvika att samma person hamnar flera gånger i släktprogrammet har jag därför försökt standardisera vissa namn. T ex Gudbrand, Guldbrand och Gulbrand får alla heta Gulbrand hos mig. Likaså får alla varianter av Embret heta Engebret (just Engebret för att det dök upp först och flest gånger av alla varianter). Däremot Kari och Karen har jag inte kunnat lyckats standardisera då det dels är två egna namn idag och jag inte vet vilket som isåfall är originalet...?De namn jag har problem med nu är Ener, Einer, Enar och Einar. Är de varianter på ett och samma namn eller är det olika?Sen undrar jag också över Tørris. I en bygdebok heter personen Ola Toresen men i nästa bygdebok heter samma person Ole Tørresen. Är Tørris ett namn eller bara en 'lustig' skrivvariant på Torer?Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg skjønner problemet ditt med Kari/Karen og kan ikke hjelpe deg der.Ener... er nok et og samme navn. Einar er den varianten vi kjenner i dag.Jeg oppfatter Tørris som et annet navn enn Tore, også i gammel tid.Vi har sjelden personens eget navnetrekk, bare prestenes fortolkninger og bokstaveringer. Man skulle egentlig ha visst mer om den lokale uttalen av navnet, og hvordan den enkelte villa ha presentert seg selv.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Tack för inspel!Kari/Karen får bli 'olöst', där blir det slumpen som avgör vad jag registrerar personen som, ofta användes båda varianterna om samma person i olika böcker så det är ju omöjligt att veta. Som jämförelse kan jag nämna att i Sverige så är det 'officiella' namnet Karin, men att i en del dialekter uttalas det än idag Kare (t ex jämtländska landsbygden) fast ingen skriver så....Håller med om Ener/Tørris, det känns som att Ener och varianterna går för samma, men att Tørris inte känns som samma som Torer.Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Eg er stort sett enig. Ener / Einer / Einar er varianter av samme navn, mens Tørres og Tore er og var to forskjellige navn.Kari og Karen ser eg på som samme navn. I dei fleste dialektene i Norge var Kari den vanlige uttalen, mens presten skreiv Karen i kirkeboka. Et bevis for dette er lokale stedsnavn på ein gard, som for eksempel Karisteinen. Det er videreført i muntlig tradisjon og viser dialektuttalen i gammel tid. Mens t-oldemor som gav navn til steinen er skreven som Karen i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.