Gå til innhold
Arkivverket

[#72649] Jens Lindorph på Molvær i Borgund


Gjest Bjørn Jonson Dale
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Jonson Dale

Jens Lindorph døydde i 1776 og var trulig fødd i 1713. Han budde på storgarden Molvær i Borgund. Molvær ligg no i Sula kommune sør om Ålesund. Lindorph bygsla Molvær i 1745 av enka etter amtmann Soelgaard, Anne Margrete Høyer, og i 1757 kjøpte Lindorph garden på auksjon.Jens Lindorph var ofte konstituert som fut og skrivar, og han praktiserte også som prokurator. I 1745 ekta han Ellen Katrine Svane i huset på Molvær. Ho var søster av gullsmeden Simon Henrik Svane (les om han her:http://www.soga.no/bjodale/gullsmed.htm).Eg er ute etter opplysningar om bakgrunnen til Jens Lindorph. Til no har eg ikkje funne ut noke som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste omtale av Gullsmed Lindorph jeg finner ved søk på nettet er dette . Det kjenner du sikkert fra før, men jeg legger en lenke her for andre som kan ha interesse av ditt spørsmål: http://www.pergjendem.com/?p=1041Navnet forekommer i Danmark, men har ikke funnet om han stammer fra danske slekter , Lindorph?Lykke til med letingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om du har funnet denne vielsen i kirkebøker? LenkeHar prøvd å lete etter digitale skifter, men der finner jeg heller ikke noe skifte etter Jens Lindorph , dessverre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Tusen takk for innsatsen, Gunn!Eg trur nok helst at Jens Lindorph var danske. Derimot ser det ikkje ut til at han var gullsmed, i alle fall ikkje utdanna i Norge (og dette har eg granska temmmelig nøye).Eg kom ellers på at Lindorph kan vere ei fortysking av eit dansk namn Lindrop eller Lindrup, som vi finn ein del døme på på denne tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner også en dame med samme navn som gifter seg i Borgund her: LenkeMuligens samme dame?Får se om det går an å tyde kirkebøkene for Ø.Eiker fra 1791?Kan hende du vet noe om denne damen, kan hun være datter av Jens Lindorph?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vielsen med sogneprest Pontopidan i Borgund: LenkeKirkebøkene for Ø.Eiker var ikke så lettleste, men det kan være du finner vielsen 1791 , lettere ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tror kirkebpk for Eiker må ha vært vrien å tyde? Her ser det ut til at sammen par Hans og Birthe Marie får nok en sønn: LenkeLurer på om mors etternavn er feilskrift , men fars etternavn er vel rett? ( Mulig gårdsnavn)Får lete bedre i selve kirkebøkene, men det er ikke noen enkel sak.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vel da tror jeg at det må være et blindspor med Lindorph-navnet som ble brukt ved vielsen til Birthe Maria i Ø.Eiker.Her fant jeg barndåpen til sønne Poul Andreas 1794, s. v. side midt på . Her kales moren Lindberg, om ikke presten har skrevet feil her? LenkePussig at det står Lindorph ved vielsen 1791. Da ble dette et helt feil sidespor. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Det døpes en Jens Lindorph i Borgund 18 jan 1778, sønn av Gregers Thode. Er det en forbindelse her eller er det bare rent tilfeldig?Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Borgund i Borgund, Ministerialbok nr. 528A03 (1762-1800), Fødte og døpte 1778, side 171. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15997&idx_id=15997&uid=ny&idx_side=-174>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er moras introduksjon, men det står desverre bare fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Job Jacobsen Thode (1713-57) var kjøpmann på Grimmergård i Ålesund, ekta i 1738 Berte Marie Gregersdatter Meiltz, og fikk i 1738 sonen Gregers Jacob Thode (1738-), kjøpsvein på Noteneset i Ålesund 1767-68 for George Moses & co. Han budde i Borgund/Ålesund enno i 1778 då han fikk sonen Jens Lindorph Thode. Kona er enno ukjent.Det ser ikkje ut til at Jens Lindorph på Molvær fikk barn somblei døypte i Borgund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Etter J F Lampe: Bergens Stifts Biskoper og Præster, ekta bispesonen Ludvig Pontoppidan (1742-82) 10. februar 1778 Christiane Birgitte Maria Lindorph (døydde 1785. Foreldra hennar er ikkje nemnte. Tre barn: Erik Johan (1778-, tollbetjent i Danmark), Christian Fredrik (1780-95) og Ludvig Jensenius (døydde 1782).Ludvig Pontoppidan var fra 1774 sokneprest i Haram, 'hvilket Kald han maatte forlade 1778'. Han må ha gjort skandale på eitt eller anna vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Ad Ludvig Pontoppoidan:Han blei avsett på grunn av drukkenskap. Etter at han var avsett i Haram flytta han til Jylland. 'Engang da han i beruset Tilstand var gaaet ud paa en blød Myr, en Pøl sank han ned i samme, og da han ei magtede at komme sig derifra, omom han der i Myresumpen. En Dødsmaade, der var hans Gjøremaal i Livet værdigt.' Etter Peder Fylling: Folkesagn ved Knut Liestøl, Oslo 1942, side 50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for at du deler disse historiene med oss. Her er mye interessant som dukker opp selv om du ikke har fått svar på ditt spørsmål .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Ludvig Pontoppidan kom til Hvidbjerg-Ørum sogn i Thisted amt i 1781.At Lampe kalder hans kone Christiane Birgitte Marie skyldes nok en fejllæsning, som er kommet med i Wibergs danske præstehistorie.I kirkebogen, som begynder 1781, er der en præsteliste. Her står bl.a. om Ludvig Pontoppidan, at han blev gift med 'en Kióbmands Datter fra Christiania, Birgitte Marie Lindorph'.Hun blev gift med efterfølgeren Hans Rudolph Deichmann og døde i barselsseng 1785.Kirkebogen giver iøvrigt en anden forklaring på Ludvig Pontoppidans død.Vh, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Takk for opplysningane, Berit!Måten Ludvig Pontoppidan døydde på er gjengitt i ei bok med folkesagn fra Sunnmøre, og er derfor kanskje ikkje heilt pålitelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.