Gå til innhold
Arkivverket

[#72649] Jens Lindorph på Molvær i Borgund


Gjest Bjørn Jonson Dale
 Del

Recommended Posts

Gjest Eric Swane

Hei Bjørn,som et sideprosjekt studerer jeg ulike Svane-slekter i Norge, inkludert de du har skrevet om i forbindelse med gullsmeder og Borgund. Når jeg nettopp fikk se denne tråden, vakte innlegg nr 16 om en mulig oppkalling min interesse.Kan det settes i sammenheng med følgende:18 nov 1781 i Vår Frue i Trondheim døpes barnet Søren Wissing Greitzen. Foreldrene er Greitz Thode og Anna Svane.I tillegg har jeg notert meg uten at jeg nå vet bakgrunnen at denne Anna kan være en Anna Birgitte f ca 1735 i Trh.Greitz er et noe uvanlig navn, men som jeg har vært i borte før, og dessuten med referanse i diskusjonstråd 9893 i dette forumet, føler jeg meg sikker på at det er det samme som Greger.Jeg har ikke funnet flere spor av noe Greitz Thode, så hva om foreldrene til både Jens døpt 1778 i Borgund og Søren døpt 1781 i Trondheim er Gregers Jacobsen Thode og Anna Birgitta Svane? Husk at kvinnen som ble introdusert i Borgund nettopp het Anne Birgitta. Tid og navn stemmer overens.Da nærmer vi oss også en forklaring på oppkallingen. For som du selv er kilde til, kan Anne Birgitta være datter av Jacob Henriksen Svane og Margrethe Svanæs døpt 1739 i Trondheim. Og Jacob Svane har du vist/antatt er bror til Ellen Cathrina Svane, nettopp gift med Jens Lindorf.En nøkkel til å vise dette ville være å finne en vielse for paret Greger jacobsen Thode og Anne Birgitte Svane, og kanskje er Trondheim stedet å lete. Du som kjenner dette stoffet kan vel se andre argumenter for og eventuelt mot min framlagte teori?mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Takk for innspelet, Eric!Eg trur du er inne på det rette her. Gregers Jacob Thode kan ha flytta nordetter; fra Ålesund ser han ut til å forsvinne kring 1770. Han treng ikkje å ha ekta Anne Birgitte Svane i Trondheim, men kanskje heller i Kristiansund; han var jo i tenesta til George Moses & Co som kjøpsvein på Noteneset i Ålesund.Ellers er eg interessert i å få vite meir om denne Svaneslekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Hei,Jacobsen var selvfølgelig skrivefeil for Jacob. ¨år det gjelder Svane-slekta, så vet jeg intet mer enn deg om akkurat denne. For det er ganske mange Svane-familier i Norge med ganske ulike opphav. Det er først i de siste ukene at jeg har gjort en opprydning og raffinering av alle mine Svane. notater.Dersom Jens Lindorf er en oppkalling, så er vel Søren Wissing det også. Googlet nettopp litt igjen og fant denne gangen på http://www.pergjendem.com/?p=2760 artikkelen Per Gjendem: Fromslekta – Hvem var Anne Svane?, hittil ukjent for meg.Der er masse stoff om Wissing, Thode og deres forbindelse til Svane og gullsmeder, også diskusjon av dine tolkninger, er det kjent for deg? Her er det masse å studere og tygge på, blant annet en helt annet tolkning enn det jeg lanserte i mitt forrige innlegg, så her må det jobbes (over jul).mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Takk for referansen. Eg håper Gjendem har belegg for at Anna Svane, som 1742 ekta Severin Nilssen Løeg, var datter av Jacob Henriksen Svane og ikkje ein Henrik Svane. Eg har alltid gått ut fra det siste, trulig ikkje utan grunnBeste julehilsenBjørn Post scriptum:Gjendem har rota svært mykje med det som gjeld Thodeslekta, så dette ser ikkje bra ut. Eg held meg derfor til det du (og eg) er komme fram til ovafor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Etter Gjendem blei Anne Birgitte Svane fødd i 1739, og dette høver godt med aldersoppgava fra 1768-69 (sjeleregisteret kan først ha vore avslutta i 1770), der ho er oppført som 31 år gammal.Det meste av det Gjendem skriv om Hans Jacobsen Thode (1714-92), borgar på Taskeberget ved Ålesund, er feil. Han var første gangen, i 1740, gift med Anne Johanne Nilsdatter Finde (c1708-50) og andre gangen, trulig i 1751, med Margrete Marie Jensdatter Gran (c1721-1803). Hans Thode hadde INGEN son Greitz. Eg forstår ikkje kor Gjendem tar det fra. Hans Thode var altså IKKJE gift med noka kvinne fødd Meiltz. Og svigerfaren hans i andre ekteskapet heitte IKKJE anna enn Jens Eriksen Gran (ikkje 'Jens Eriksen Helm Gran').Eg er i grunnen litt sjokkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Eric Swane

Gjendems blogg har tittelen Hvem var Anna Svane? Det dreier seg om hun som var gift med Christian Ulrich From (1694-1732).Vel, hun var datter av Ole Guttormsen Svane! Svaret fins f eks i dette forums tema nr 26873: Familien Svane i Vestfold eller dette nettstedets skifteprotokoll for Larvik, utdrag:ForretningID Dato År Prot. ref. Side Forretning merknad 351 351 16.12.1731 1729-1736 Skifteprotokoller 7 121b Skiftet sluttet 20.10.1732, bekreftet 31.10.1732 Rolle Relasjon Førenamn Etternamn Bustad Stilling Merknad2436 arvelater Karen Jansdtr Søren Danielsens huus paa Langestrand død 15.12.1731, om aftenen ved 9 slet2437 arving avdød ektefelle Ole Guttormsen2438 arving sønn Samuel Olsen Svane 29 år2439 arving datter Anne Olsdtr g.m. løytnant Christian Ulrich From 2440 andre svigersønn Christian Ulrich From løytnant g.m. Anne Olsdtr; han var løytnant ved hr: Brigadier Mühlenfortz Regiment ved TrundhiemI andre kilder omtales Ole også med Svane-navnet. Hvor Ole kommer inn og hvilke eventuelle forbindelser dette har med de ulike spekulasjonene omkring Svane i Midt-Norge vet jeg intet om, men skal fortsette å samle mine løse tråder.eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Takk for opplysningane, Eric! Håper at du klarer å nøste opp alle dei lause Svane-trådane etterkvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Bjørn,dette er vel mest en dialog oss to i mellom, men føler jeg skal avrunde det hele med følgende.Jeg tror ikke det er to gullsmed Jacob Svane i Trondheim (far og sønn), for da hadde Brodahl sett det og forhåpentligvis presten i Vår Frue passet på å skille de to ved innførselen i kirkeboka. Den Jacob Svane som 10 februar 1739 døper sin datter Anne Birgitte ¨[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16344&idx_id=16344&uid=ny&idx_side=-23>Lenke må være samme mann som en graviditets tid tidligere 29 mars 1738 i samme kirke gifter seg med Walborg Maria Nielsdatter Wissing Lenke, til tross for at hun kalles Margrete ved dåpen. Walborg er ikke eldre enn at hun nylig hadde fått barn med sin tidligere mann.Denne tolkningen støtter enda mer oppunder min hypotese presentert i innlegg nr 26, for da får vi følgende linje:Jacob Svane og Walborg Maria Nielsdatter Wissing får datteren Anne Birgitte i 1738. (som et interludium får Anne Birgitte den uekte datteren Maria Margrethe døpt 24 februar 1770 med Johan Henrik Wollf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Tusen takk! Og: Tiltredes. Eg har også svært stor tiltru til Brodahl. Samtidig er utgreiinga di konsistent og i samsvar med empirien.Ellers tar eg med takk imot nye opplysningar om Jens Lindorph og ætta hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.