Gå til innhold
Arkivverket

[#72663] Hemnes/Rana i Nordland: Hvilken kirkebok?


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Hei. Kristen Andersen og Elen Olsdatter, Straumdalen i Hemnes døde begge den 12.08.1836, opplyser bygdeboken om. Jeg har forsøkt å finne innførslene i kirke- og klokkerbøker, men uten hell. Hvor kommer datoopplysningen fra? Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiom du på valg av kirkebok velger Mo (Nordrana) kommer både Hemnes og Mo opp sammen. Pussig nok er de ikke registrert i 1836 i Hemnes, de to du søker. Det kan jo være feil år.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Moe gikk visst under Hemnes prestegjeld enda på den tiden, og det ser ut som om det kun er folk fra Mo sogn som er ført som gravlagt der i 1836 på det som er utlagt iallefall. Av en eller annen grunn ser det ikke ut som om det er ført dødsfall for Hemnes mellom 1835 og 1842. Hemnes og Mo er ellers to helt forskjellige steder i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

I følge den informasjonen som gis i statsarkivenes oversikt over kirkebøker, skulle innførsler over døde i Hemnes for året 1836 være å finne i 825a08. Allikevel ser det ut til at døde i Hemnes for årene 1836-1841 mangler i den skannede kirkeboka. Boka stopper på side 379 der listen over vaksinerte skulle ha begynt, mens bildet viser oss at det er mange sider igjen av boka. Hva inneholder egentlig de sidene? Jeg kjenner ikke til om deler av boka kan ha gått tapt.Den boka som gjelder Hemnes/Mo (Nord-Rana) har innførslene for 1836 inntakt, men den dekker ikke det geografiske området som her etterspørres.Ettersom Statsarkivet ikke har lørdagsåpent lenger, blir det ikke jeg som klarer å finne ut av dette. Kanskje noen der ute har mikrokortene for 825a08 og kan sjekke om den skannede versjonen har mangler eller er indeksert feil?Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Takk. Jeg skal rette henvendelsen til Riksarkivet. På den annen side kunne jo datoopplysningen være fremgått av et arveskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl-Anders Olsson

I Rana slektshistorielag har vi CD'er med skanna kirkebøker fra Hemnes og Mo. Der er begravede 1836-39 også med. Presten har ført dødsfallene på skjema for vaksinerte, og skanninga er under all kritikk (bare 2 bits - svart og hvitt, alle gråtoner er borte). Imidlertid: Dødsdatoen 12.8.36 kan bare verifiseres for Elen Olsdatter som kan ses registrert, 80 år gammel fra Strømdahl. Det kan muligens stå at hun er Legdslem, men det blir bare gjettinger. Se bilde, linje 36. Når det gjelder Kristen finner jeg han ikke 1836, skanninga er så pass at han kan utelukkes.

bilete7709.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Hjertelig takk, Carl-Anders Olsson. Nei, skanningskvaliteten er ikke optimal. Forøvrig må forfatteren av bygdebøkene for Hemnes ha fått opplysningene noensteds fra. Spørsmålet er bare hvorfra, men det kommer nok for en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl-Anders Olsson

Jeg tror han har rotet litt. Det er mange eksempler på det i denne bygdeboka. Det virker litt rart at de skulle dø på samme dag, hvis de ikke var utsatt for en ulykke da. Siden jeg skrev det forrige innlegget, har jeg sittet og trålet i kirkebøkene, men ikke funnet Christen. Han kan jo ha flyttet til et av barna og bodd der, for han var jo 85 år da kona døde, hvis han ikke var død allerede. Det var jo dattera Elen og hennes mann Benoni som drev garden i 30-åra. Før det var det sønnen Nils som hadde gården i 10 år. Og kona Elen var jo ikke flyttet fra Strømdalen så hvorfor skulle gubben gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl-Anders Olsson

OK, så ser det ut til at jeg leste feil på hennes alder, for meg ser det nå ut som det står 86, men det er jo ennå mere feil enn 80, for hun var døpt 1. jan 1754.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl-Anders Olsson

Og her har vi Holdsmand Christen Andersen Strømdahl, død 11. november 1832, død av alderdom, 86 år. Det stemmer ikke heller, for han var født 1751. (Linje 49)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.