Gå til innhold
Arkivverket

[#72667] Etterkommere av Tørres Johannesson Taraldsøy og Malene Ivarsdotter Dommersnes


Gjest Bjarte Hesjevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarte Hesjevoll

Tørres Johannesson Taraldsøy (f. 13. august 1869 i Skånevik) og Malene Ivarsdotter Dommersnes (f. 6. mai 1862 i Sveio), giftet seg i Sveio 31. oktober 1893.Har fått oppgitt at de hadde disse barna:Inga (f.?), Ivar (f. 1893), Guri (f. 1895), Anna Larsine (f. 1897), Johannes (f. 1898), Nils (1900), Kari (f. 1903), Tørres (f. 1905)Noen som har kjennskap til den familien og dens vider gang?Er altså på jakt etter etterkommere av Tørres og Malene!MvhBjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Ivar, Guri, Anna, og Johannes er funnet konfirmasjon.PS! Har fødselsdato og dåp for alle barna som er nevnt, unntatt Inga som jeg er usikker på om er deres barn i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Både Dommersnes og Taraldsøy er jo i min slekt, men vet ikke sånn uten videre hvor det ble av disse.Regner med at det ikke står noe i bygdeboken, siden du ikke nevner det.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Du linker til denne slekten via Herman Gudmundson Opsanger 1773. og første kone via datter Madel.Hans datter Kari Hermansd Dommersnes er mor til Malene, er med Herman sin andre kone Magdele Tørresdatter.Malene er søster til min oldefar Knut Iversen Tvedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, Madel var min tippoldemor, gm Håkon Larsen Espeland fra Vikedal.Du finner kanskje noe her Permanent bildelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20070813440456.jpg>Lenke Permanent sidelenke: Lenke og på neste side.videre her Permanent bildelenke: Lenke Permanent sidelenke: Lenke og her Permanent bildelenke: Lenke Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Takk for det, får sette meg ned og studere litt.Fant også noe å RootsWeb, hvor seriøst det er skal jeg ikke uttale meg om:LenkeDet passer til sønnen Johannes (1893). Finner det enklest med å søke i siden med søkeord Taraldsøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg finn familien omtala under Tre, Taraldsøy. Eg finn alle barna, bortsett frå Inga, som jo heller ikkje står i folketeljinga. Tuberkulosen for hardt i denne familien. Ivar og Kari døydde i 1929, Tørris Mandius og Tørres sjølv døydde i 1933.Sonen Johannes (1898-1973) var gift med Cicilie Andreasdtr Eriksen (1904-?) frå Stord. Dei budde på Skålnes Ytre.Johannes har to barn; ei datter på Stord og ein son i Skånevik. Sonen har tre barn; den yngste er gift med ein frå Mosterhamn på Bømlo, og har nyleg flytta dit.Ivar hadde og ein son, Martin, som vaks opp i Indre Matre. Han har 5 barn; dei fleste bur i Kvinnherad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Takk for det Marie!Inga tror jeg rett og slett er feil, det er snakk om notater fra en muntlig overføring, og personen som sa dette er dessverre ikke lenger blant oss!Dette bekrefter det som ble funnet på Roots (#9)!Regner med at dette står i en bygdebok? Er det Skåneviks soga/sagaen det er snakk om, og er det noe mer å hente der når det gjelder Guri, Anna og Nils? Dvs er har det noe hensikt å løpe og låne den?Jeg fant en oppgave på nettet som refererer til Skånevik soga. Her er det omtalt en Anna Taraldsøy som er ugift og bodde livet ut på på garden? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Anna som er nemnd i lenken din, er truleg Strikkar-Anna 1877-1963, syster av den siste fastbuande, Peder Johannes, på Taraldsøy.I Skåneviksoga står det at Guri flytta til Leknes og var ugift. Foreldra flyta og stova si til Leknes.Anna flytta til Stord; det står ikkje meir om henne.Nils budde på Leknes, seinare Oslo, ugift.Det står ikkje noko særleg meir i Skånevikssoga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Leknes er ein heller stor gard, ikkje så veldig langt frå Skånevik sentrum (mot Skånevikstrand).Om du ikkje har funne garden, så er den stava Leknæs i 1900.I dag er deler av Leknes eit industriområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Et spørsmål om geografi:Det har jo vært mye bevegelse av folk mellom bygdene rundt Ålfjorden, og gjerne også ut til Fjellberg.Har disse bygdene i Vindafjord, Tysvær, Sveio, Ølen og Fjelberg som ligger rundt Ålfjorden noen felles betegnelse som om område (Navn på område)?Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Disse bygdene rundt Ålfjorden hørte vel i eldre tider til Fjelberg prestegjeld.Austre del av Sveio ble utskilt fra Fjelberg i 1861. Ølen (Ålund) ble utskilt fra Fjelberg i 1850. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Hva med betegnelsen Vikebygd?Man har jo både Austre og Vestre Vikebygd, og slik som jeg har forstått det er det på hver sin side av Ålfjorden?Strekker Vikebygd seg langs hele Ålfjorden eller er det kun den ytterste delen av fjorden (Sveio og Ølen)?Hører Erve i Sveio til den delen av Sveio som tidliger var i Vikebygd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Erve hører til den delen som tidligere var Vestre Vikebygd. Du finner Erve i bygdeboken Sveio III. Austre Vikebygd var på Fjelberg siden. Det er kirkebok for Vestre og Austre Vikebygd fra 1855. Det er ei bok som heter Herred, prestegjeld og sogn i Norge - med forandringer gjennom tidende. Utarbeidet av Norunn Klettum og utgitt av DIS Norge. Den er veldig bra og bør skaffes. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.