Gå til innhold
Arkivverket

[#72680] Oppland, Ringebu, Nordølum.


Gjest Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Bakken

På nettsida med ringebuslekter finnes Jørgen Mortensen Nordølum, født 1803 [url="http://onshus.no/TNG/getperson.php?personID=I1644&tree=1>LenkeHan står her med foreldre Morten Erlandsen Flyen og Anne Østensdtr Nordølum, gift i 1801. Ved søk i de digitaliserte kirkebøkene for Ringebu finner jeg derimot en Erland Mortensen Nordølum, gift med enken Anne Østensdtr Nordølum den 01.06.1801.LenkeTilbake til fødselen til Jørgen så finnes han i same kilde, døpt 13.03.1803 med foreldre Morten Erlandsen Nordølum og Anne Østensdtr. LenkeJeg er ikke rent lite forvirret, hva er riktig og hva er feil her..?Finner forøvrig en Anne Østensdtr Romsås, gift i 1789 med Jørgen Haldorsen Nordølum, kan dette være den samme Anne? (Denne Jørgen finner jeg igjen som død i 1793)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

For meg ser det ut som namnet på brudgommen i 1801 er feil.Ein Morten Erlandsen var 31 og ugift i 1801, tenar på prestegarden: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=19&filnamn=f18010520&gardpostnr=129&personpostnr=2882&merk=2882#ovre>LenkeI Ringebu var det òg ein Erland Mortensen i 1801, men han var gift:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anders Bakken

Takk for det.Har forgjeves prøvd å finne opphavet til Anne Østensdtr, men kanskje noen greier det også?på forhånd takk uansett.Hilsen Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Jon Moastuen

FT 1801 Se 201053 Anne Østensdatter, Enke 1 st gang, Bruker eiendomsplads under gaarden. 38 år. Dette skulle tilsi at Anne Østensdatter er født ca 1763 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Hei !Her er fant jeg dødsfallet til Anne Østensdatter. Ut i fra alderen, tror jeg det må være hun som er døpt 17. desember 1758. LenkeJeg har ikke funnet at hun har flere barn enn Jørgen i 2. ekteskap. Det er kanskje ikke så unaturlig i og med hun begynner å bli temmelig voksen, fyller jo 50 år i 1808.Mvh Tordis Trønnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Takk for det. Det er da rimelig å gå ut ifra at Anne født i 1758, av foreldre; Østen Erlandsen Flyen og Anne Pedersdtr er riktig og ikke Anne født i 1762 av foreldre; Østen Nilsen Løsnes og Kari Olsdtr?A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.