Gå til innhold
Arkivverket

[#72682] ringsaaaker


Gjest Mette Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Solberg

Oskar johansen ble ødt 1896 på v. toten. han gitet seg med Petra Ulven i 1923 i Ringsaker krk.(12/7). Da de ikk sitt første barn i 1924 bodde de på Kjos øvre. Jeg lurer på når de overtok den gården. Jeg tror familien til oskar bodde på denne gården også - før Petra/Oskar gitet seg, men at dennes familie ikke greide å holde på gården. Så hvis noen vet når foreldrene til oskar: Johan og helene MArie - flytte fra Øistad på Toten til Kjos på Moelv er jeg takknemlig for det.M. Solberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

I Norske gardsbruk, Hedmark fylke, Ringsaker herred, Kjos Øvre: Gnr. 386, bnr.1 står det bl.a. at far til eieren kjøpte garden i 1904. Eieren tok over 1923. Eier: Petra Øistad, f. Mengshoel, gift 1923 med Oskar Øistad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Solberg

Vil det si at eier var bernhard mengshoel eller Johan Hansen fra Øistad på Toten? For Petra som overtok som eier i 1923 var datter av Mengshoel og Svigerdatter av Hansen. Jeg trodde hennes svigerfamilie bodde der ør 1923?Tusen takk or svar! Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Solberg

Ja jeg visste at Petra sin far Bernhard var selveier på Ulve ved Moelv. Men det jeg mener å spørre om er om han også eide Kjos fra 1904 til Petra overtok som erier av Kjos 1923? Mente å ha hørt at hennes svigerfar - Johan Hansen på Øistad fra Toten eide den en periode før 1923....??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Gellein Løkken

HeiJohan Hansen Øistad kjøpte garden Kjos (Herberg-Kjos, gnr 386 bnr 1) for for 4000 kr av Jens Hansen Kværum, den 4. juli 1910. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=13940&uid=ny&idx_side=-191>LenkeHan satt med garden til 14. april 1923, da han overdro den til sønnen Oskar. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.