Gå til innhold
Arkivverket

[#72684] Søker etterkommere av Jonas og Grethe Halvorsdatter Pallesen, Malde


Gjest Peder M.I. Liland
 Del

Recommended Posts

Gjest Peder M.I. Liland

De er 40 og 33 år i 1865 og bor med sin familie på Malde. En av sønnene - Halvor Martin Jonasen, konfirmert den 7. oktober 1977, dro til Chicago og ble gift der med Ingeborg Jonasen Idsøe. Han brukte navnet Halvor M.Unison i USA, og har etterkommere som gjerne ønsker ny kontakt. Det er lett å formidle, siden jeg har kontakt med dem. Ingeborg var min grandtante, hennes bror Peder Jonasen Idsøe dro tilbake fra Chicago til Stavanger med sin hustru Ine Marie Knudsdatter Høle, og fikk datteren Sigurda Marie, min mor. Alle hadde kontakt med den norske delen av Pallesen/Jonasen i første del av 1900-tallet, og Halvors datter Pearl Unison Koch, som nå er død, hadde et panoramabilde av Malde på veggen sin i Chicago. Hennes sønn Robert Koch og hans familie ønsker kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeDet er denne familien du mener, ikke sant?Ser at de fikk barn etter dette: Marthe Gurine 1866, Marthe Gurine 1877, Ole Johan 1870, dette ifølge familysearch.Skal sjekke om jeg finner noen i 1900... og eventuelt videre søk i 'sladreboka' Noeges bebyggelse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peder M.I. Liland

Ja, dette søket gjelder førstnevnte 'Jonasen/Pallesen' med Jonas og Grethe Marie Halvorsdatter Pallesen, eller nærmere bestemt etterkommere, som selv ønsker å ta opp tråden med sin slekt i USA. Selv om det kan virke som 'fjernt' når det har gått etpartre generasjoner eller et hundreår, så er det for Unisons/Koch i USA en glede både å få mer kjennskap til de norske deler av sin bakgrunn, og eventuelt å få kontakt også med etterlevende etter Jonas og Grethe Marie. Takk til Erling T. Endresen som allerede har funnet flere...via familysearch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peder M.I. Liland

Ja, dette søket gjelder førstnevnte 'Jonasen/Pallesen' med Jonas og Grethe Marie Halvorsdatter Pallesen, eller nærmere bestemt etterkommere, som selv ønsker å ta opp tråden med sin slekt i USA. Selv om det kan virke som 'fjernt' når det har gått etpartre generasjoner eller et hundreår, så er det for Unisons/Koch i USA en glede både å få mer kjennskap til de norske deler av sin bakgrunn, og eventuelt å få kontakt også med etterlevende etter Jonas og Grethe Marie. Takk til Erling T. Endresen som allerede har funnet flere...via familysearch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Legger inn konfirmasjoner til de som levde opp.... det kan være et utgangspunkt for å sjekke om noen flere av søskenflikken ble gift:Tvillingene Olava og Berthe Malene konf. i 1868Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1617&idx_id=1617&uid=ny&idx_side=-178>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg har ikke funnet noen andre i søskenflokken enn Palle i tellingen 1900, de andre verken gift eller døde i Malde/ Håland.Finner dem heller ikke i tellibgen 1900 i Norge.Kan hele søskenflokken være utvandret, unntatt Palle?Finner heller ikke foreldrene døde i Malde/ Håland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg finner på familysearch at Olava og Reier Egeland bodde i Chicago 33, Cook, Illinois.De hadde døtrene Olga f. 118, Olava f. 1889, og en sønn Rector som bodde med dem der i 1920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peder M.I. Liland

Wow, det var mer enn jeg har tid til å jobbe med nå. Men takk for tips og poengtering av hvordan en kan få ulike detaljer til å bli veien til flere.Hvis Halvors familie dro til Chicago i likhet med Olava og hennes familie, har selvsagt disse sistnevnte hatt god kontakt med Halvor og Ingeborg og deres to barn, inkludert Rector. Men dette har jeg aldri hørt nå godt voksne 70åringer i USA har peiling på, og det er litt overraskende. Men kanskje kan påminnelsen om siste 'funn' vekke minner. Vi får se.Søket går primært i retning av de, som ble igjen i Norge. De eller deres etterkommere har enda til gode å gripe denne muligheten for kontakt. Men søket er snautt ukegammelt, så vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Rector Egeland ble fødd 3 jan 1896 i Chicago, Illinoise og døde 25 aug 1976 i Rockford, Winnebago, Illinois. Han giftet seg 25 nov 1922 med Esther O. Arnesen. Hun ble født 13 aug 1901 og døde 19 dec 1983 i Rockford, Winnebago, Illinois. Dei fekk 3 jenter, Iune E, Doris E og Muriel A, fødselår omkring 1923 på dei to første og 1928 på den siste.Ser at du ønsker primært norske slektninger, men oftest er lettere å finne slektninger i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Jeg forsøkte, men ble møtt med: 'Biblioteket - ikkje kveldsope i haustferien På grunn av byggjearbeid i rådhuset.' Jeg får forsøke torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peder M.I. Liland

Takk til Gaute for god observasjon: via slekt i USA er det samtidig visse muligheter for å gjenfinne en del av utvandringshistorien og kanskje også spore den tilbake til den fortsatt norske delen, om så er mulig. Og om folk ser betydningen av kontakt og vil gjøre noe med det.Poenget er selvsagt ikke hva jeg ønsker. Jeg har bare gjort litt for å møte konkrete ønsker fra slektinger, som savnet kjennskap til sin bakgrunn i Jonasen/Pallesen, inkludert kontakt med slekt fra den kanten som lever nå. Det gjelder vel uansett hvor de måtte befinne seg - i Norge eller andre steder.Unison/Koch i USA vil sikkert følge denne responsen med interesse, og jeg takker for god hjelp så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Barn av Jonas Palleson Madla fra Risa i Sola og Grete Maria Hallvardsdatter fra Madla.1. Berta Malena f. 24 mars 1854. Hun giftet 19 oktober 1876 seg med Andreas Enevald Anderson Madla. I 1890 selde dei garden og reiste til Chicago. Desse borna vart fødde i Norge: 1. Maren Elisabeth, f. 10 jan 1877. 2. Greta Maria, f. 17 aug 1878. 3. Andrea Teoline, f. 14 jun 1880. 4. Jonas, f. 15 mai 1882. 5. Andreas, f. 19 feb 1884. 6. Bertinius, f. 25 des 1885. 7. Torkel Emil, f. 14 apr 1888.2. Olava f. 24 mar 1854, USA, gift 8 nov 1877 med Reiar Egeland.3. Palle Johannes, f. 12 apr 1856. Gift med Dortea Eriksdatter fra Leikvoll i Randaberg, f. 1. sep 1864. Dei hadde ikke barn selv, men to fosterbarn.4. Hallvard, f. 21 feb 1860, d. 10 jun 1861.5. Jonas, f. 21 feb 1860, d. 11 apr. 1861.6. Hallvard Martinius, f. 20 dec 1862, til USA, gift med Ingeborg Idsø.7. Jonas Gustav f. 16 dec 1862, USA, sjømann, ugift og dødde ung.8. Marta Gurina, f. 16 dec 1866, USA, gift med Kristian Monsen (Munson).9. Ole Johan, f. 19 jan 1870, USA, gift med Gunnhild.10. Gabriel Martinius, f. 11 jan 1872, USA, gift med Dortea Olsdatter fra Litle Meland i Sola.11. Janna Maria, f. 18 mar 1874, USA, gift med Gabriel Malde fra Madla. Bodde i Chicago.12. Grte Johanna, f. 8 jan 1878, USA, kalla Gitta, gift med Stensland.Ut fra dette reiste alle untatt Palle Johannes til USA, også mor og far i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peder M.I. Liland

Fantastisk. Med så mye på plass gjenstår det desto mer å følge opp for mine kjære tremenninger over there.Treffet på Palle (nr 3 på denne lista) og Dortea og deres fosterbarn gjelder åpenbart dem som var i kontakt med mine besteforeldre og min mor. Det plasserer i første omgang noen gamle albumbilder.At så mye ville dukke opp i løpet av fem dager var fantastisk. Takker for effektiv og rask og lærerik respons, ikke minst med denne lista over denne store flokken av utvandrere til det som var mye flatere enn Madla. Takk, Gaute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peder M.I. Liland

Mange takk, Erling.Thank you very much, I am sure that Bob or others have already read it, or will do it shortly and may even respond in their own language, or start a new theme, if people is willing to communicate in English in Debattforum.Me får se, we will see.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.