Gå til innhold
Arkivverket

[#72687] Namnet Alv/Alf


Gjest Jörgen Ingman
 Del

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Undrar vilket av dessa som är mest korrekt på 1600- och 1700-talen med tanke på norskt namnbruk/norsk namnhistoria?Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Ingen som har nån uppfattning hur detta namn uttalades förr?Min spontana uppfattning är att det förmodligen var Alv eftersom det som jag sett skrivit skrevs Alff och vad jag förstår motsvarade två 'ff' 'v' medan 'ph' uttalades 'f'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er nok riktig at 'ff' ofte skal leses 'v', som i Halffuor'. Men det kan ikke gjøres til noen regel. Jeg tviler på at 'effter' ble uttalt 'evter'.Vedrørende Alv og Alf tror jeg det er vanskelig å gi et svar. Det har antakelig vært variasjoner fra område til område, samt over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg slutter meg til Kristians kommentarer. Muligens har den opphavelige uttalen vært 'v', jf. noen av kommentarene til navnet Alv i Elivind Vågslids _Norderlendske fyrenamn_, men det er umulig å si noe helt sikkert om det.Vågslid nevner flere funn av navnet både i Norge, Sverige og Danmark - og knytter det til gammlnorsk Alfr (Álfur på islandsk). Han har ellers funnet formen Alwur i Vest-Agder (1439), Alff(wer) i gammelsvensk (1292-1529) og Alvo/Alf i gammeldansk. Han antyder også en mulig tilknytning til tysk Adolf.Og så må en jo legge til den generelle kommentaren at det ikke er lett å slutte seg til en uttale ut fra funn i eldre skriftlige kilder. Det kan ofte være stor avstand mellom (lokal) uttale og skriftlig form. Jo lengre tilbake i tid man kommer (tidlig 1700-tall og før det) ser vi oftere og oftere utslag av en 'jålete' forkjærlighet for konsonant-opphopninger (f.eks. Halffuord for Halvor m.fl.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tilleggskommentar: Hvorvidt 'f' i skrift blir/har blitt uttalt 'f' eller 'v', avhenger også av konteksten. Islandsk Álfur uttales nok 'Aolvur'. Dette vedrører også Kristians eksempler (3). 'Halffuor' og 'effter' er ikke nødvendigvis parallelle eksempler, siden det er en viss tradisjon for at 'f' foran vokal kan uttales 'v', mens det blir 'f' foran konsonant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er samme problematikken med navn som Rolf og Ulf. Disse navnene både uttales og skrives i dag mest med 'f', men hovedoppslagsordet i 'Norsk personnamnleksikon' er hhv. Rolv og Ulv. I denne boken er også hovedoppslagsordet Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Etter hva man vet om de østnorske målførene, er det ikke urimelig å regne med at uttalen av navnet Alv på 16- og 1700-tallet over store deler av Østlandet var noe i retning av /ælv/ med tjukk l, og der vokalen går mot æ. Men å si noe sikkert er vanskelig.Jeg synes Alv er en grei skrivemåte å normalisere til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.