Gå til innhold
Arkivverket

[#72692] Christoffer Hejerdahl 1752-1816 sine svigerforeldre


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

I Embetsmannsbiografier av Tor Weidling utgitt i 2000, side 193, finner jeg Christoffer Hejerdahl (1752-1816). Han var gift med Karen Lind Leganger (1758-1849). Hennes foreldre oppgis i denne kilden til å være sogneprest i Eidsvoll og prost på Øvre Romerike, Christoffer Munthe Leganger (1742-1816) og Maren Mundahl.Dette må være feil. Bare årstallet sier meg jo at dette ikke kan være hennes foreldre. Jeg har fra tidligere funnet via Munthe-familien at foreldrene skal være sogneprest Hans Schreuder Leganger (1700-1780) og Margrethe Munthe (1716-1773).Er dette riktig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Har lett litt,og det jeg fant var at hun ihvertfall er født på Eidsvoll i 1756.Og at hun døde i 1848.Men jeg leter videre og ser hva jeg kan finne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Eidsvoll, Diverse nr. 5 (1815-1865), Døde og begravede 1848, side 137. Permanent sidelenke: Lenke Se her høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Lisbeth, og takk for innlegg, menMaren Leganger, må være en annen person. Christoffer Hejerdahl var forøvrig bokholder ved de norske glassverker, branndirektør i Kristiania og sjef for borgerbevepningen i Kristiania med majors grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Karen Lind Leganger (datter av Hans Schreuder Leganger og Margrethe Marie Munthe) dpt.26/5 1758 Eidsvold. Gift 2/1 1794 Eidsvold med Christopher Heyerdahl, f.1752 Høland, Aurskog-Høland, dpt. 10/12 1752 (sønn av Erik Halvorsen Heyerdahl og Maren Christophersdatter Fremming) d. 10/12 1816, Christiania. Karen døde 23/5 1849, Berger, Eidsvold. Christopher: Branddirektør; stadshauptmann.Ang. Karen så døpte foreldrene hennes 2 barn før henne for Karen, men begge 2 døde i første leveår.Hans Schreuder Leganger, sønn av Erich Iversen Leganger og Maren Agnete Hansdt. Schreuder, f.30/9 1700-12/8 1780 som sogneprest til Eidsvold. var 1.gift med Karen Lind Schultz (f.10/8 1703-22/6 1737), datter av Ludvig Hermansen Schultz og Anna Leganger. Hans ble 2.gift 3/8 1739 med Margrethe Marie Munthe f.1714-14/11 1773, datter av Christopher Munthe og Christine Ørbech. Kilde: Jan Tuxen http://www.tuxen.info/leganger.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk for denne avklaringen Berit,og jeg synes dette bekrefter at Tor Weidling har feil info mht svigerforeldrene til Christoffer Hejerdahl (Heyerdahl), se (1).Iflg. din kilde om Leganger, så er da også prost og professor Christopher Munthe Leganger (1743-1816) bror av Karen Lind Leganger (altså ikke far). Linken fra Lisbeth i (3) viser hans hustru Maren Mundahls død.Bra å få dette på plass. Tusen takk begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.