Gå til innhold
Arkivverket

[#72694] Konflikt database/bygdebok Orkdal


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

HeiI bygdebok for Orkdal står det at garden Øyan etter Iver gikk til Elling Olsen som i 1755 ble selveier. Det står også at Elling var gift med en Ane Iversdatter og det antas at det var datteren til Iver.Men jeg har funnet en vielse som indikerer at Ivers datter ble gift med Ole Hallvardsen Holte.Noen som har kunnskap om dette spørsmålet ?

bilete7698.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vielsen til Elling Olsen Lenke Jeg går ut fra at Øyen og Øyom er samme gård?Jeg synes det er noe rart med årstallene her. Her er det nesten 40 år i mellom disse 2 vielsene. Anne Iversdt. som ble gift med Oluf Halvorsen ble vel antageligvis født ca. 1690 eller før. Og om man da går ut fra at Iver var født rundt 1660 så må han vel være nærmere 95 år i 1755.Står det noe om alderen til Iver Øyan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei!Den Anne Iversdatter som blir trolovet i 1714 han utmerket godt være datter av Iver (Larsen?)Øyen. Elling Olsen er nok mye yngre enn henne, og ble vel gift her [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=vi16381715tr&gardpostnr=230&personpostnr=895&merk=895#ovre>LenkeElling Olsen solgte garden i 1762 etter bygdeboka, og kjøpte Kårmo.(Orkdalsboka Bd IV, side 64) -Hvis det er samme person, var det skifte etter Elling i 1765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hva med denne vielsen av en Elling Olsen LenkeDet er altså 3 vielser med en Elling Olsen. I 1732 het kona Kiersten Bergsvendsdt. I 1754 Giertrud Joensdt. og i 1755 Beret Pedersdt.(4)I skiftet etter Elling i 1765 står det at kona da het Berethe Jonsdt., men han hadde en myndig sønn som het Bergsvend. Så her er det mye rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Det var skifte etter Ellings første kone i 1751. Elling ble gift 2 med Berit Jonsdatter Resell fra Nystuggu Resell i Meldal samme året. Meldal Gard og Ætt 4 side 370. Datter av Jon Bergsvendsen Storstuggu Resell f. 1686 og Randi Toresdatter Bogevoll f. 1693.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

HeiJeg formulerte meg litt dårlig i første innlegg.Beklager det! Skifte etter Iver var lenge før 1755, men det var først i 1755 at Elling kjøpte garden av godseier Schøller og ble selveier.Iver døde i 1730: Lenke-og John : Det er en av anene til Ole og Anes sønn Ivar, jeg holder på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei!Jeg la ikke merke til at du svarte mens jeg bladde i bygdebøker.Nei, her har nok bygdeboka feil. Den Iver du søker blir vel født her [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=dp16381715&gardpostnr=172&personpostnr=1035&merk=1035#ovre>Lenke-Og her er skifte etter Ole Halvorsen Holte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Dragseth Brekke

Jeg har registrert disse barna etter Iver Øyum (2 døtre med navn Anne):Anne Iversdtr. Øyum f. ca 1691, d. 03.10.1762 (71 år) Forlovet 22.04.1714 Brudgom Oluf Halvorsen Holte Brur Anne Iversdtr Øyen Trulovar: lensmand Joen Mortensen og Laurids Olsen MonsetIngeborg Iversdtr. Øyum f. ca 1697, d. 19.11.1769 Forlovet 21.10.1719 Brudgom Sold. Knud Joensen Boxbue Brur Ingbor Iversdtr Øyom Trulovar: Ole Rensklef og Ole Holten Gift 03.12.1719Anne Iversdtr. Øyum f. 1701, døpt 16.01.1701 Forlovet 23.02.1722 Brudgom Joen Erichsen Øyom Brur Ane Iversdtr Øyom Trulovar: Joen Klefsaas og Iver Meegaard Gift 14.06.1722samt 2 sønner Lars iflg folketellingen 1701 Lars Ifuers. 13 år Sønn Lars Ifuers. 10 år Sønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Dragseth Brekke

Litt mer info:Anne Iversdtr. far: Iver Øyum, f. ca 1658, d. 21.05.1730 (72 aar)Mannen Ole Hallvarsen Holtans far; Halvar Toresen Holte f. ca 1630, d. 1705 iflg. Orkdalsboka. På gården Holte i tellingen for 1666: gården Holtte m/2 spd. i gaardskyld: Opsidere: Enche Sønner Haluor Tøresen 26 år Sønner Siffuer Toresen 22 år Sønner Niels Toresen (døff och dum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.