Gå til innhold
Arkivverket

[#72701] Oppland, Heidal, Anne Olsdatter født i 1801.


Gjest Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Bakken

Leter etter dåp og foreldre til Anne Olsdatter Sveen, født 1801, død 30.04.1851. Hun ble gift med Ole Syversen Weggumseie (30.04.1786) i 1820. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603520663.jpg>Lenke (Tror de er nr 19 her, om jeg ikke har blingset helt på kråkeskrifta.)De er foreldre til min tippoldemor Ragnhild Olsdt , født i 14.04.1838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Takk.Har prøvd å tyde litt selv i kirkebøkene og finner opptil flere Anne Olsdøtre, men jeg greier ikke å tyde meg frem til hvem som evt kan være aktuelle kandidater eller ikke, hadde satt stor pris på om noen med falkeblikk for gamle kirkebøker hadde tatt seg bryet med å kikke litt.Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Foreldre til Anne Olsdtr f.1801 er Ole Olsen f.1737 og Sigri Hansdtr f.1744. Dette var Oles andre gifte. Til sammen har han 9 barn. Kan du trekke en linje fra Ragnhild Olsdtr f.1838 og fremover i tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Stusset også litt på det. Anne f.1801 er det niende barnet. Barn nummer 8, Svend, er født 1787, ca. 14 års aldersforskjell. Ole vil da være ca.63 år gammel ved Annes fødsel. Jeg har ingen opplysninger som tyder på at han ikke er far til Anne. Hadde tenkt å søke i kirkebøkene da jeg så at Anne har en bror som kom til Skåla i Vågå, Erland Olsen f.29/1 1779, som kanskje kan være en av mine forfedre. Det finnes forøvrig 5 Sveen. 4 i Vågå og 1 i Heidal. Muligheten til å gå seg vill er til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

I innlegg (5) er fadderne nevnt. Endrestad er i Vågå, Granrud finnes i Vågå og Heidal, Sveen finnes i Vågå og Heidal, Rusten finnes i Vågå og Heidal, Ryen finnes i Heidal. Det som er sikkert er at hun er neste bruker av Sveen i Heidal. Sveen i Heidal 191/2 er en ganske stor gård, 1 mark 34 øre, så det er rart at ikke en av brødrene fikk garden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Synes aldersforskjellen var mistenkelig høy, 14 år fra det åttende til det niende barnet? Og om fødselsåret på denne Sigri Hansdt er riktig så ble hun mor til Anne når hun var 57 år! Nå er ikke jeg noen erfaren slektsgransker men jeg er sterkt tvilende til at det er riktige foreldre som har dukket opp her.. Men motbevis meg gjerne! :-)Kai, du etterlyste mer om Ragnhild. Vær så god. Ragnhild ble gift 05.04.1867 med Anders Hansen Holten (16.04.1822). Dette var Anders sitt andre giftermål (Første gang 25.11.1855 med Brit Olsdatter Bakkom fra Vågå (1827-21.08.1864)Ragnhild og Anders ble foreldre til min oldefar Ole Andersen Holten 23.08.1869.Ole Andersen ble gift 14.06.1895 i Sødorp med Olga Sofie Henriksdatter Kleiven f 14.05.1874 i Åmot. Foreldre; Henrik Henriksson fra Gräsmark, Värmland og Anne Olsdatter Green (Greina), Sødorp.Ole og Olga fikk en stor barneflokk (de bodde flere steder i Sødorp på Vinstra, Toksekleiva, på Nordgard Hågå (Peer Gynt Gården) før de til slutt flyttet til en plass kalt Haugen utskilt fra Hågå) Anna f.1896, Ragna f.1901, Alfred Hjalmar f.1903, Signe f. 1904, Sverre f.1906, Håkon f.1908, Olaf f.1910 (min farfar), Ole f.1912, Trygve f. 1913, Hans f. 1917 og Petter f1921. Har mere info på etterslekt om det er av int for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Takk for opplysningene. I mine notater har jeg ført følgende under Sveen i Heidal: Ole Olsen f.1737, g 1 1765 m Imbjør Hansdtr f. Barn: 1. Ole Olsen f.1765 2. Anne Olsdtr f.1770 Ole ble g 2 1772 m Sigri Hansdtr f.1744 Barn: 3. Anne Olsdtr f.1774 4. Hans Olsen f.1776 5. Erland Olsen f.1779, til Skåla i Vågå 6. Knut Olsen f.1781, d.1781 7. Knut Olsen f.1783 8. Svend Olsen f.1787 9. Anne Olsdtr f.1801, neste bruker Kan de lesekyndige finne og tyde skriften for de enkelte barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Sigri Hansdatter f 1744 kan ikke blitt mor til Anne da hun var 57 år gammel. Her må du til med kildekritikk, Kai. Hilsen Helge H. p.s.: Det var 14 år etter forrige barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Foran navnet hennes ved dåpen står forkortelsen pb. Kan det være for pleiebarn eller er det rett og slett pikebarn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

I dåpen som er nevnt i innlegg nr 5, er det ikke nevnt noe om moren til Anne der? Jeg har ikke selv greid å finne denne dåpen. Om det ikke er flere opplysninger i dåpen enn de som allerede er kommet frem så blir det vel heller vanskelig å finne ut hva som egentlig er riktig her, om ikke konfirmasjonen til Anne sier noe..Jeg er enig med Helge i hans innlegg nr 13, det er for utrolig til å kunne stemme, jeg er nesten mer fristet til å tro at Anne da heller er datter av Ole Olsens sønn, Ole f 1765. Finnes det noen flere opplysninger om han? I innlegg nr 9 skriver Kai: 'Det som er sikkert er at hun er neste bruker av Sveen i Heidal. Sveen i Heidal 191/2 er en ganske stor gård, 1 mark 34 øre, så det er rart at ikke en av brødrene fikk garden.' Men om hun evt kan være datter av Ole f 1765 og ikke Ole f 1737, å kanskje også eneste barn så er det jo ikke så rart at hun ble neste bruker av gården.En annen ting, i barneflokken til Ole f 1737 så finnes det jo allerede to stk Anne, en fra første og en fra andre ekteskap, så sant de begge levde opp så er det vel heller usannsynlig at de døper en tredje datter for Anne også, dog ikke så usannsynlig som at Sigri føder ett barn i en alder av 57 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Takk. I folketellingen i 1801 så er det kun Ole på 64 år og Sigri på 57 samt de to sønnene Knud og Svend på 18 og 14 som er igjen på plassen. Gjorde ett søk på Heidal for å se om jeg fant den tidligere nevnte Ole som er født i 1765, om han er i Heidal på dette tidspunktet så er den eneste passende kandidaten en Ole Olsen som er tjener på Bjølstad, 36 år og ugift. Prøvde også å søke etter Anne, men ser ikke ut til at hun var kommet til verden til å bli med i folketellingen.. Jeg tror nøkkelen ligger i dåpen evt konfirmasjonen til Anne, de trenger jeg hjelp til å få slått opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Ja så jo forsåvidt det. Det jeg tenkte var om det kanskje var noen flere opplysninger der som ikke hadde dukket opp ennå.. Da særlig om moren til Anne. Men det var vel ikke uvanlig at mødrene ble utelatt og kun faren nevnt ved dåpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Er det noen som greier å finne noe mere om Ole Olsen f 1765? Noe som evt kan styrke teorien på at han er faren til Anne og ikke den Ole Olsen f 1737, som vi vel kan være enige om er for gammel, og ihvertfall har en kone som er for gammel.I henhold til dåpen som er nevnt i innlegg 5 så er det vel ingenting der som indikerer at det ikke kan være Ole Olsen d.y som er faren. Men om man hadde evt giftermål eller barn på denne Ole Olsen kunne jo det styrke, evt avvise alle teorier her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

jeg er ikke blant de som synes han/hun er for gammel.Slike glipper hender. I listene over døde finnes det en Ole Olsen død 1765 ett år gammel uten flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Omvendt må det da skytes inn at Ole Olsen var det mest forekommende navnet i gamle dager. Helge H. som fortsatt ikke tror på en 57 år gammel mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.