Gå til innhold
Arkivverket

[#72701] Oppland, Heidal, Anne Olsdatter født i 1801.


Gjest Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai M Kveum

Ole Olsen f.1765 må nødvendigvis ha vært i live i 1800 for å være far til Anne f.1801, men død før folketellingen ble foretatt. Jeg kan ikke finne Ole Olsen f.1765, ca 36 år gammel i dødslistene for denne perioden. Listene er greie og lese så kanskje de med stor interesse for temaet kan dobbeltsjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Kanskje Ole Olsen dy flyktet da han fikk vite at han skulle bli barnefar. Det er flere mulige løsninger. Helge H. (Kanskje han var på Bjølstad ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Hvis foreldrene ikke var gift, er det da naturlig å skrive Ole Sveens pigebarn. Det burde da ha stått: ungkar Ole Sveen, eller: N.N dtr`s. pigebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Du må bare glemme at hun ble mor 57 år gammel. Undersøk hvor du vil ! Som nevnt tidligere, kan pb være forkortelse av plejebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Men hva om det er feil fødselsår på denne utgamle moren? Vet man sikkert at denne Sigri Hansdt. er født i 1744? Slår man av noen år så skal jeg etterhvert kunne bli overbevisst om at hun er moren.Pleiebarn er jo og en mulighet, men heller ikke pleiebarn kommer med storken, men opphavet hennes blir jo da evt ganske så umulig å finne ut av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anders Bakken

Selv om jeg egentlig har gitt opp å finne ut noe mere om opphavet til Anne Olsdtr. så dukket det opp noe mens jeg var på leting etter noe annet som jeg syntes kunne være verdt å undersøke.I løpet av debatten her er det jo ikke så mye sikkert vi vet, annet enn at Anne er født, å at hun dermed trolig har foreldre. Fødselen i innlegg nr 5 er grei. En Ole Sveen er altså far. Paret nevnt i innlegg 6 og 12, er etter mitt syn for gamle til å være Annes foreldre, men sønnen Ole, f 1765 (nevnt i innlegg 12 er interessant.)Uansett, grunnen til at jeg drar opp igjen denne er at jeg finner to dødsfall på ett eldre par(?) fra Sveen i Heidal i 1844-45. Ole Olsen Sveen, død 31.07.1844, alder er angitt til 72 år. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8917&idx_id=8917&uid=ny&idx_side=-127>Lenke Året etter dør en Mari Johnsdtr. Sveen, angitt til å være 84 år. Lenke Alderen som er oppgitt kan man vel regne ganske godt slingringsmon på skulle jeg tro. Nåvel, saken blir jo da, hvem var disse to fra Sveen, å hvordan kan de evt passe inn med mine personer. Forøvrig finnes det en Ole Olsen og Mari Johnsdtr som gifter seg i Vågå/Heidal i 1801, par nr 2 under 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

For ordens skyld i forhold til Kai K (9): Sve'e var ikke matrikulert hverken i 1838 eller 1888. Nordre Ryen (Ro) var det som gard henholdsvis nr. 206 og 156. Du har nok vært på annet sted i Vaage. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Riktig Helge, barneflokken som jeg nevnte i mitt forrige innlegg (34) er jo også vekselsvis kalt både Ryeneje og Sveen. Faddere er ofte fra Ryen ser det ut til.Hadde vært interessant om Kai, som tidligere har vært innom debatten, eller andre som kanskje også har kjennskap til Heidal kunne kommet med noen innspill etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Har gått gjennom de 9 dåpene. 3 ganger har jeg funnet husmannstilknytting til Rye/Nordre Ryen, så vi dropper vel (9). Man gikk gradvis over fra å kalle husmannsplassene noe med eie til at de fikk sine hevdvunne bruksnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Modemet mitt tok kvelden sist lørdag. Fikk nytt i dag og har nettopp våknet til live igjen. Sveen er utskilt fra Ryen nordre g.nr. 191. De første jeg har registrert her er: Ole Olsen f.1737, g 2 1772 m Sigri Hansdtr 1744-1834, de har 9 barn og barn nr.9 er: Anne Olsdtr f.1801 som i 1820 ble gm Ole Syversen Veggumseie 1785 Deres barn nr.6: Ragnild Olsdtr f.1838 ble gift 1867 m Anders Hansen Holten 1822, hans 2 giftermål. De fikk 7 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Hei igjen ja, hyggelig at du henger deg på igjen også. Da lurer jeg jo litt på hvor i landskapet du vil plassere de to fra Sveen som jeg linket til i mitt innlegg nr 34? De er jo ført inn med Sveen, Heidal som bosted ved deres dødsfall i 1844/45. I innlegg 8 nevnes det jo at det er kun 1 plass Sveen i Heidal.Å jeg må desverre si det igjen, at den Sigri Hansdtr. som er født i 1744, at hun skal være mor til Anne Olsdtr, født i 1801.. Nei, jeg får meg ikke til å tro at en kvinne på 57 år føder ett barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Jeg er det som defineres som 'uttabygds' og forholder meg til de opplysningene jeg får av f.eks. Nordalsarkivet og det jeg finner i folketellinger. Nordalsarkivet har forberedt seg på å utgi en bygdebok og har samlet inn og systematiser i familieark de fleste opplysninger om folket i Heidal og Vågå. Selvfølgelig forekommer feil. Det finnes ikke bygdebøker uten feil. Basert på utsagnet 'det kan ikke være mulig' forandrer ikke jeg på mine notater. Alt er mulig etter min mening. Så vidt jeg forstår har du hele rekken av forfedre fra Anne Olsdtr og ned til deg. Hvilket av de siste 7 barn fører til deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Kai, Når ble Sve'e utskilt fra Ryen ? Det er da så viktig at du bør dokumentere, og jeg viser til mitt innlegg 36 hvor jeg har gått igjennom to matrikkelserier og naturligvis ikke funnet Sve'e som selvstendig bruk. Gardsnumret som du bruker på Ryen for fradeling, ble først tatt ibruk i 1952. Jeg viser også til dåpene som referer til at Sve'e er husmannsbruk under Ryen (Ro). Det er så mange mangler og feil i Norddalsarkivet at jeg og flere andre har sluttet å gå dit. Du Kai bruker altså i stor utstrekning materialet ukritisk. Det er ingen bygdabok under forberedelse for Vågå, kun Heidal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Kai, om du ser på innlegg 11 tidligere i debatten så har du rekken fra Anne Olsdatter og ned til min farfar der.Hensikten forøvrig med mitt innlegg nr 34, da jeg dro frem igjen denne gamle debatten var uansett å prøve å finne ut hvor Ole Olsen Sveen, død i 1844 og Mari Johnsdtr Sveen død i 1845 evt kunne passet inn i familien på Sveen, eller om de rett å slett er av en annen familie. Selv har jeg valgt å la Anne Olsdtr stå med ukjente foreldre foreløpig siden jeg synes de opplysningene du har fra Norddalsarkivet ikke henger på greip i forhold til alder på foreldrene, særlig moren. At du velger å la de opplysningene stå, det respekterer jeg. Selv så synes jeg det hadde vært nyttig å fått plassert de to som døde på 1840-tallet, for om mulig, å bli klokere på en eventuell familiesammenheng. Navn og alder tilsier at det ikke er usannsynlig at de 'kan' ha vært henholdsvis eldste sønn og svigerdatter til Ole Olsen Sveen f 1737 og hans første kone, og videre, foreldre til Anne Olsdtr. f 1801. Om det er mulig å bevise dette, evt å finne andre kilder som sier at de slettes ikke er i denne familien i det hele tatt, det gjenstår å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Vi finner i 1801 på Ryen ei Raney Andersdatter, 40 år, ugift og besvangret. Jeg for min del hadde muligens ei tipptippoldemor i Sveen da, Ragnild Poulsdatter, plejedatter. Her hadde vi forøvrig en kardinalfeil fra Norddalsarkivet: På hennes dåps-arkivkort stod det Formoeplads. Jeg stusset meg gul og grønn, for Formo er 15 km unna. Ved å se på mikrofilm av KB, så står det Samme Plads !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

33 og 43 : Finner en Ole Ols. tjener på Bjølstad i 1801 som var 29 år da . Tør ikke ta stilling til det. Heller ikke jeg finner Mari Johnsdatter ved søk på Ma...Jo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Ja det var litt rart at det ekteparet som giftet seg ved årsskiftet 1800/1801 ikke gikk an å finne igjen i tellingen, men kanskje ble de gift rett etter at registreringen var foretatt.. Ikke godt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Slik jeg ser det kan det neppe være tvil om at Anne f. 17.04.1801 var datter til Ole Olsen Sveen og kona Mari Johnsdatter.Jeg mener denne Ole Olsen Sveen var født 1772, og sønn til Ole Olsen Sveen og hans 2. kone Sigrid Hansdatter. Ole var 72 år da han døde i 1844, og det stemmer helt med hans fødselsår. (Ellers er det etter mitt skjønn en del feil i lista over barn nevnt i innlegg 12.) Muligens er det Ole Olsen Sveen f. 1772 som står oppført blant tjenestefolk på Slette i 1801: Lenke Han og Mari giftet seg 26.12.1800, så teoretisk skulle de være ektefolk i denne tellinga som ble foretatt 1. februar 1801, men da er de i så fall ikke i Vågå!Mari Johnsdatter er ei skikkelig nøtt! Hun skulle etter alder ved død i 1845 (84 år gammel) være født ca. 1762, men det finnes ikke noen kandidat i riktig alder i Vågå som enten er ugift eller gift med en Ole Olsen som er 10 år yngre. Dette har jeg foreløpig ingen forklaring på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ja, jeg anbefalte Anders senest idag å ta kontakt med deg. Jeg har bare sett etter ett barn i 12), og det var nok Sve (like sør for Vågåmo)i det tilfellet. Jeg takker som medløper. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Ja som Helge var inne på her, så anbefalte han meg å kontakte deg Aud, så jeg fikk mailadressen din av ham, å sa jeg skulle kontakte deg så snart jeg var ferdig med dagens økt som barnevakt for den oppvoksende slekt. Men her har jo du allerede vært på banen, å kommet med gode innspill. Det setter jeg stor pris på, å siden du virker nokså sikker i din sak her så ser jeg ingen grunn til å tvile på dette, nå henger ting litt mere på greip her i forhold til Annes foreldre. (Det var de siste jeg manglet for å komplettere mine tipp-tipp-tipp-oldeforeldre.)Denne debatten får forøvrig stå som ett bevis på at man ikke bør gi opp når det er noe man lurer på, jeg ga mer eller mindre opp denne dama for over ett år siden men forrige dagen ga jeg den ett nytt forsøk da jeg kom til å undres over de dødsfallene jeg fant.Takk for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Ole Olsen f.1737, d.1813 var gift første gang 1765 med Imbjør Hansdtr f.? De hadde 2 barn: 1. Ole Olsen f.1765 2. Anne Olsdtr f.1770 Kan denne Ole Olsen f.1765 være en mulig ektefelle til Mari Johnsdtr f.1762? ( til innlegg 47, siste avsnitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.