Gå til innhold
Arkivverket

[#72705] Utvandrede til Amerika fra Grandgaard (Skeeie) og Myreengen i Søndre Land


Gjest Ole Arild Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Arild Vesthagen

Min tipp-tipp-tipp-oldemor Marit Evensdtr. ble født på Sørbergseie i Søndre Land i 1795 og ble gift i 1815 med Ole Olsen. De var husmannsfolk på plassen Grandgaard under garden Ske og fikk 9 barn.Den 30.5.1849 meldte Marit Evensdtr. utflytting til Amerika. Hun reiste alene og var passasjer på seilskipet Benedicte som dro fra Drammen 8.6.1849 og ankom New York 22.8.1849. Hennes mann ble boende i Søndre Land, i folketellingen i 1865 er det oppgitt at han var fraskilt sin kone som bor i Amerika.Marit og Oles sønn Mikal Olsen Grandgaard ble født i 1835 og ble gift i 1855 med Petrine Hansdtr. Mikal meldte utvandring til Amerika 5.4.1867. Han reiste fra Christiania 21.4.1867 med skipet Refondo og ankom Quebec 31.5.1867. Hans kone Petrine og barna Ole, Maren, Marit og Hans Christian fulgte etter med skipet Argo fra Christiania 25.10.1867 med bestemmelsessted Oskkossk i Wisconsin.Marit og Oles sønn Even Olsen ble født i 1816. Han ble gift med Karen Larsdtr. fra Skålerud under garden Nordråk i Søndre Land. De ble husmannsfolk på Myreengen under garden Myre og fikk barna Marte (1841), Olave (1843, min tippoldemor), Lisa (1846), Anne (1850), Johanne (1851) og Kristine (1854).Even Olsen Myreengen reiste fra Drammen 30.4.1871 med skipet Colonist og ankom Quebec 17.6.1871. Kona Karen Larsdtr. og datteren Kristine hadde reist året før. De reiste med skipet Colonist fra Drammen 10.5.1870 og ankom Quebec 20.6.1870.Even og Karens datter Lisa hadde reist tidligere. Hun og sønnen Ole som var 1 måned gammel dro fra Drammen 23.4.1869 med skipet Manila og ankom Quebec 18.6.1869.Even og Karens datter Johanne medte utflytting til Amerika 14.4.1870, hun er innført i kirkeboka for Søndre Land samtidig med søsteren Lisa. Jeg har ikke funnet Johanne i noen passasjerlister.Jeg er interessert i opplsyninger om hva som skjedde med dem videre i Amerika og om det er mulig å finne ut noe om etterslekt. Jeg er takknemmelig for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Da er det slik, at jeg og Ole Arild har denne rastløse kvinnen Marit Evensdatter som en felles stammor, jeg har henne som tippoldemor. Men også Marit Evensdatter yngste datter, Gunnhild Marie Olsdatter Torgerstuen, ser ut til å ha tatt samme veien. Noen notater jeg fikk fra deg Ole Arild for endel år siden, skriver du han hun reiste over den 22 okt. 1886, sammen med sønnene,Hans Petter og Ole Petter,Bernt og Gustav., samt datterdatteren Sara fødd 1882, datter av Ida Caroline. Så vi har kansje noe utvannet familie der over, jeg har gjort flere forsøk med å lokalisere etterkommere,og jeg skulle blitt veldig glad om en kunne få noen gode tips.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Så flott! Ja, dette er Gunhild Marie som kom fra Grandgaard i Søndre Land. Hennes mann Christian Hansen kom fra Vardal. Jeg glemte å nevne Gunhild Marie i innlegg 1, men hun var altså søster til Even Olsen og Mikal Olsen som jeg spurte etter.Jeg abonnerer ikke på Ancesry.com, men jeg vet ikke om Torleif gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Familien finnes i en rekke slektstrær på Ancestry, også med bilder av Christian og Gunhild. Også barna finnes der bilder av, - noen også med ektefeller ser jeg. Stoffet er ganske omfattende. Det seneste innlegget er fra 2009 med mulighet til å ta kontakt med innsender via Ancestry. En lenke til disse sidene vil dere ikke kunne 'åpne' uten abonnement. La oss håpe Torleif har tilgang, ellers er det vel mulig å ta et 14-dagers prøveabonnement.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Beklager Arne, dine svar har gått meg hus forbi, sidenn jeg har vært borte fra PCen periodevis.Men dette du har lagt ved var virkelig av interesse. Nei, kan jeg svare på ditt spørsmål Arne, det jeg har hatt av hjelp, er egentlig etterkommere av andre deler av slekten i Amerika.Og det har i første rekke gått på å finne sannheten om hva som skjedde med min tippoldemor Marit Evensdatter der borte. Men det er en vanskelig nøtt.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.