Gå til innhold
Arkivverket

[#72728] Vilken sokn?


Gjest Ann-Sofie Hillerström
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Sofie Hillerström

Hej!Jag har en släkting som emigrerade från Tanum i Bohuslän till Kristiania 1872. Han var skräddare och hette Emanuel Edvard Hansson och var född 1846. Jag tror att jag kan ha hittat honom i Norge för i folketellingen 1875 hittar jag en Edvard Hansen, skräddare, född 1845 i Sverige. Han bor då på Övre Slotsgade 2. I folketellingen 1900 hittar jag en skomakarmästare Edvard Emanuel Hansen, född 1845. Han är då gift och har sju döttrar och bor på Stensberg gade 25. Jag tänkte gå in och leta efter Edvard Emanuel i vigselboken och även leta upp hans barn i födelseboken för att se om det står något mer om när han är född eller något annat som gör att jag kan vara säker på att det är 'min' Edvard Emanuel jag hittat. Jag skulle därför behöva hjälp med att få veta vilken sokn Övre Slotsgade hörde till år 1875 och vilken sokn Stensberg gade hörde till år 1900.Tack på förhand!Mvh Ann-sofie Hillerström

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Sofie Hillerström

Hej igen!Den Edvard Emanuel som jag hittade år 1900 är ju tyvärr inte rätt person då eftersom han är född i Norge. Då återstår det bara att leta efter Edvard från 1875 och hur i hela världen skall jag hitta honom? Tack för hjälpen Gaute och Carsten!Mvh Ann-Sofie Hillerström

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Sofie Hillerström

Hej CarstenTack så mycket för hjälpen!! Detta verkar väldigt lovande!!!! Jag skall försöka hitta deras vigsel för att se om denne Edvard Emanuel är född i Sverige och vad hans pappa heter. Finns det någon mer folketelling för Christiania än den som är år 1900? År 1900 hittar jag inte någon Edvard Emanuel som är skräddare och född i Sverige.Mvh Ann-Sofie Hillerström

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.