Gå til innhold
Arkivverket

[#72729] Lesehjelp. Kva var rollen til Peder Øyusen Kleveland i Halse (Mandal) i 1750?


Gjest Harald Søren Storaker
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Søren Storaker

Peder Øyusen var min tttt-oldefar [url="http://gw1.geneanet.org/index.php3?b=hasto〈=sv;iz=26;p=peder;n=oyusen>Lenke . Han var sønn til oldermann i smedlauget i Kristiansand, Øyu Gislesen (1680-1737). Han henta den tredje og fjerde kona si fra Halse, Mandal, og eg regner som sikkert at også den andre, Joran Ånensdatter (1734-1762) var fra Aurebekk i Halse. Men dette har eg ikkje sikre beviser for. Vielser og barnedåp tyder på bopel Kristiansand 1726-1763, Omdal i Laudal 1766-1769, og Ime, Halse 1783-1786.Men kva er det som står ved dåpen nederst på venstre side her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Kanskje er det ikkje min tttt-oldefar, men hans firmenning, født 1731 på Kleveland, som dette gjeld. LenkeEg vil like fullt gjerne ha hjelp med tyding av teksta ved den barndåpen 23 april 1750.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Med forbehold om enkelte tolkningsfeil av gårdsnavn: 'Item et uægte barn døbt kaldet Pernelle, moderen til dette barn er Targier [...] [...]skoven af Leudals sogn. Fadd: Lars Rægevig, Søren Sti, David Grøtnæs, Maren Pedersd., Birthe Andersd., Olu Simonsd. Den 4 Marty udstod ovmte: af Leudals Sogn, men tienende paa Hart£ [Hart mark-tegn] i Hartmarchs kirke kirkens Disciplin for begangne Lejermaal med Peder Øyusen Kleveland [...] soldat tiener p. Hartmarch.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Når han var soldat i Harkmark, må det nok vere Peder Øyusen fra Kleveland, f. 1731. Tusen takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.