Gå til innhold
Arkivverket

[#72743] Folket på Larsløkken i heidal ?


Gjest Øyvind Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Nilsen

Hei! Jeg har slekt fra denne plassen i heidal. Er det noen som vet noe om plassen og folket som bodde der? Min stamfar er Iver Frantsen Larsløkken f.25.05.1852 på Ekreeie i heidal. Han ble gift med Marit Andersdatter fra Kvikne i Skåbu. Iver sin foreldre er nok Ragnhild Enersdatter og Frants Frantsen Larsløkken.Hadde vært moro om noen hadde info om disse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei!Frants Frantsen,53, og Ragnhild Enersdatter,46, i 1865,på Larsløkken i Heidal: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f60515&gardpostnr=705&merk=705#ovre>LenkeDåpen til Frants Frantsen ,døpt aug 1814(høyre side). Faren kalles Frants Ekre: LenkeKonfirmasjonen til Frans Frantsen Ekre(venstre side: LenkeFrants Frantsen og Ragnhild Enersdatter giftet seg 28 mars 1841: (FS) LenkeVielsen,fra kirkeboken: LenkeFørste barnet ,Frants,ble født 3 feb,døpt 13 mars 1842: Lenke Øvrige barn(kun fra FS) Anne,1844: Lenke Rønnaug,1846: Lenke Ener,1849: Lenke Iver,1853: Lenke Kari,1856: Lenke Kari,1858: Lenke Gulbrand,1852: Lenke Ragnhild,1866: LenkeFinner en Frants Frantsen på Ekre i 1801.10 år ved tellingen 1801:LenkeFrants Frantsen og Ronnov Iversdatter giftet seg 4 april 1814: (FS) LenkeVielsen,fra kirkeboken: Lenke Barn: Oldrie,28 april 1816: Lenke Dåpen,fra kirkeboken(nr 35): LenkeIver,29 des 1818: (FS) LenkeKirkeboken: LenkeStener,18 aug 1821: (FS) Lenke Kirkeboken: LenkeRagnild,21 juli 1824: (FS) Lenke Kirkeboken:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Iver Frantsen Ekre,38 år,drar til Amerika i 1857. Reiser med kone Mari Gulbrandsdatter og døtrene Rønnaug og Ragnild. Det er vel den Iver som ble født i 1818(innlegg 2): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Etter min hukommelse, så er Frans Fransen på Ekre i 1801 rett. Jeg hadde hele slekten komplett, som Christian E. Lee ND, USA hadde utarbeidet. Jeg kastet sannsynligvis alt etter at han døde. (Slik er verden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Nei fyyyy da helge! Det var jammen trist. Husker du noe mer om denne slekten!Nei så mye du har funnet da Ann Mary! Dette er tydligvis slekt fra gården Ekre.Faren til Ragnhild står jo oppført som Ener Holen i vielsen til Ragnhild Enersdatter og Frants Frantsen. Var han også en gardsmann da kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Takk Ann Mary.... er det noen som vet om denne Larsløkka finnes den dag i dag? Det er bilde av Larslykkja på bildegalleriet til Heidal historielag, men jeg vet ikke om det er denne plassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Barn av Einer Hansen(Holen) og Anne Gulbrandsdatter (Steine): Ragnhild,født 26 aug 1820: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9249&idx_id=9249&uid=ny&idx_side=-46>LenkeRagnhild,født 26 aug 1820,konfirmert 1834: Lenke(FS) Kari,25 feb 1822: Lenke Kirkeboken(nr 23) LenkeRønnaug,2 mars 1824: Lenke Kirkeboken: LenkeMari,19 juni 1826: LenkeHans,14 jan 1829: Lenke Kirkeboken: LenkeGunhild,13 sept 1831: Lenke Kirkeboken: LenkeGulbrand,5 juni 1834: Lenke Kirkeboken: LenkeAnne,11 juni 1837: LenkeKirkeboken:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det var to Larslykkjer, Øvre og Nedre. Øvre ble avfolket og husene revet før min tid (f 1944). Den aktuelle var Nedre. Husene ble revet i forbindelse med veiutvidelse, på begynnelsen av syttitallet (?) Ei som er av Larslykkjefolk er Mari Lien, som har begynt som deltager på denne listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Tusen takk for svar Helge og Ann mary. Dere er flinke begge to...... Da er det allså den nedre Larslykkja jeg skal konsentrere meg om... Da når den ble revet på grunn av veiarbeid så tror jeg det kan være akkurat den Larslykkja som er avbildet på historielaget i heidal sitt fotogalleri. Hvem er Mari Lien sa du? Takk for svar om Holen folket Ann mary!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Mari Lien er en venninne av meg, som nylig har begynt her på Webdebatt. Du får henne fram ved å søke på mari lien med må bokstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari lien

Ser at du har svara,Helge,men eg kan koma med namna. Ola Eilevson Brulykkjun og kona Ragnhild,frå Lusstugun,var oldeforeldra mine. Dei hadde nedre Larslykkja frå 1884 til 1910. Dei var ikkje i slekt med Frants-folket. Den eg høyrde mykje nemnt var Torgeir,men han var frå øvre Larslykkjun. Det var ferdmannskvile i nedre Larslykkjun,iallefall da oldeforeldra mine budde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei og takk for svar! Kjøpte Ole Eilevson gården av Ener FRantsen da sikkert? Men hvorfor solgt de da montro? Gikk gårdsdriften dårlig... Hadde denne plassen Larsløkken ligget under Ekre? Den var jo fraskilt i 1865 hvor Frants Frantsen Larsløkken var selveier her. Hadde denne gården vært i Frantsen slekta lenge? Jeg spør og spør... Men vet du noe om dette Mari? Takk Helge for at du snakket med Mari.... hjertelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari lien

Eg veit ikkje stort meir enn det vi finn når vi går inn på skanna tinglysingsdokument.Larslykkja var eit Ekre-eige. Frants-namnet kom åt Ekre frå Formo på Sel,seier Semon Prestgard og det er nok same slekta i nedre Larslykkjun. Ola Eilevson kjøpte seg ein annan heim her i Vågå og eg veit ikkje kvifor. Om gardsdrifta var lønsam? Kanskje kan ein heller seia at dei hadde nok med å overleva på ein slik bratt,liten heim.Det var forresten ei vakker seter som no er lagt attåt grannegarden Plassen. Når det gjeld Ola så var han borte på jarnvegsarbeid,kjerringa var heime og fødde ungar og gjorde arbeidet. Det søkk i meg når eg tenkjer på slikt som vart fortalt om kor ho streva.- Men dette vart utanom - prat. Eg kan gjerne finna ut lite om slekta di. Helsing Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei igjen Mari.... og takk for svar.Jeg vil gjerne ha deg til og finne ut av slekta mi .... Det hadde vært kjempemoro. Det var nok dårlig stilt blandt bygdefolket på denne tiden.. og slitet var nok umenneskelig. Det var nok ikke for ingen ting man søkte bedre levevilkår i Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei igjen...... Ener Frantsen larsløkken f. 1849 i vågå har jeg funnet igjen i 1900 telling i våle kommune i vestfold. her er han jordbruker og enkemann.Han bor på en plass eller gård Ofegstad.Marit Iversdatter og Ener /Einar får flere barn her nede. Marit dør i 1900. Einar gifter seg igjen med ei Susanna Magdalene Hansdatter i 1904. I 1885 når Einar og Marit får sønnen Ivar Ragnvald går Ener under navnet Einar Frantsen Li og her er han selveier. Noen som vet noe om plassene ofegstad eller li?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg mistet et innlegg. På'n igjen: Det var fortredelig at jeg kastet familiehistorien, Det er påfallende at han kalte seg for Lee, Han var født i 1899. Far hans malte daværende Heidal Hotel før han emigrerte. Christian E. Lee drev malerforretning i ND. Det stod om Holmestrand, var det kanskje, i familiehistorien, Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.