Gå til innhold
Arkivverket

[#72749] Maria Torsteinsdatter (1796-): uoverenstemmelse mellom k-bok og f-telling


Gjest Jonas Hove
 Del

Recommended Posts

Gjest Jonas Hove

Har problemer med å finne Maria Torsteindatters foreldre.Hun ble født i Fet i Akershus ca. 1795 (21 år gammel ved bryllup med Christian Olsen 23.1.1816). En klar kandidat er pikebarnet ved navn Maria f. 7. (17?) februar 1796 i Fet, foreldre Tosten Pedersen og Martha HANSDATTER, fra gården Holter. En Mari Tostensdatter (4 år) er nevnt i folketellingen i 1801 med far Tosten Pedersen på gården Holter (husmannsplassen Moen), men nå heter moren Martha OLSDATTER.LenkeDen eneste andre Maria Tostensdatter som er nevnt i Fet i 1801 som er i passende alder er en Maria Tostensdatter 5 år gammel, pleiebarn, men hennes foreldre står ikke oppført , ei heller har jeg funnet henne i kirkebøkene.Vet noen hvilken Mari(a) det var som giftet seg i 1816, og hvilken kilde det er som tar feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Litt merkelig at jeg ikke finner uekte barn i Fet i 1796. Kan de stå et annet sted i kirkeboken? Det kan jo være at hun var under den kategorien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Hove

Den Maria Torsteinsdatter som giftet seg med Christian Olsen var ikke datter av Tosten Pedersen og Martha Hansdatter (riktig navn) ifølge bygdeboka. Da må det være denne damen fra FS som var pleiebarn i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Berit Knudsen

Jeg tror at dette må være pleiebarnet Maria Torstensdt. konfirmasjon 21/10 1810 i Fedt. Hun bodde på Sørby u/Hof. Nesten helt til sist i 1810, h.side Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.