Gå til innhold
Arkivverket

[#72764] Jonas Andersen 1733-1786, Orkdal -født hvor ?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

HeiDette tror jeg er vanskelig! Jeg har absolutt ikke funnet ut noe om denne karen og fødselsåret er cirka. Han får en sønn, Anders i 1767, men hvem moren er, vet jeg ikke.Vet noen noe om hvor han stammer fra ?HIlsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Under 21/10 (1764) til venstre står Copuleret Jonas Andersen og Elen Olsdatter:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Svorkmo i Orkdal, Ministerialbok nr. 671A02 (1756-1794), Kronologisk liste 1764, side 117-118. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16192&idx_id=16192&uid=ny&idx_side=-63>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Det finnes skifte etter smelter Jonas Andersen, Svorkmo, 14.4.1787 (Løkken kobberverks skifteprotokoll). Hans enke er oppgitt å være Eli OlsdatterBarn:1) Anders Jonasen, 15 år2) Beritte Jonasdt., 20 år3) Maren Jonasdt., 18 år4) Elen Jonasdt., 12 år5) Olava Jonasdt., 4 årtilstede mandens sødskende barn Aren Johansen osm nærmeste anrerende paa Børnenes vegne.Gjeld: Kiøbmand Seijr.? Aren Bøe i Trondhiem John Johnsen AarlieLaugverge og formynder for sønnen Anders: Daniel LarsenFormynder for Berithe og Maren: Aren Johansen Formynder for Elen og Olava: Peder Knudsen SmedUt fra dette skulle deres sønn, Anders Jonasen, være født ca. 1772. Likevel stemmer det jo bedre med at Jonas Andersen døde i 1786.Hvor har du informasjonen din om Jonas Andersen 1733-1786 fra Litta ? I hvilken forbindelse kommer du borti ham ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Er det Anders Jonasen, f. 1767 sitt opphav du forsøker å finne ? I tilfelle hva vet du om ham ? Kone, barn o.l..Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Ref. innlegg #4 om hans ekteskap.Han fikk en sønn John i 1811.Det er opphavet til Jonas Andersen og hans hustru jeg leter etter.Kan jo være innflyttere, siden mange flyttet hit for å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg bet meg fast litt fast i denne Aren Johansen også, som er mannens søskenbarn. Ser at det var en Arnt Johansen Svorkmo som døde i 1802, 60 år gammel – f.ca. 1742 – [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=gr16381800>Lenke.Ser også ut til at Arnt Johansen var arbeider ved Løkkens Kobberverk. Han var også gift for 1. gang med den 21 år eldre Inger Eriksdatter, som var i sitt andre ekteskap LenkeDet er jo ikke sikkert at denne Arnt er identisk med Aren i skiftet etter Jonas Andersen.Det ble døpt en Aren, sønn av Johan Arensen og Karen i Meldal i 1742, men det er vel et skudd i blinde - LenkeDet samme ekteparet hadde også to døtre, døpt hhv. 1737 og 1738, som het Anniken Sør-Trøndelag fylke, Meldal, Ministerialbok nr. 672A03 (1725-1751), Fødte og døpte 1737, side 288-289. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: Lenke og Sør-Trøndelag fylke, Meldal, Ministerialbok nr. 672A03 (1725-1751), Fødte og døpte 1739, side 306-307. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet kan se ut som Johan Arensen bodde på gården Grutseter i Meldal, se siste dåpsinnførselen. Men det finnes visst en gård som heter Grutseter i Orkdal også. Det var kanskje på sistnevnte Grutseter det også var kobberverk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Elda

Litt informasjon om området og historikk! Grutseter i Meldal ligger i Sæterdalen, Løkken kobberverk etablerte smeltehytte der i 1664 da det ikke var nok kapasitet på på Svorkmo i Orkdal. Det er ikke langt over skogen mellom Svorkmo og Grutseter. Det var nok mange verksarbeidere som arbeidde skiftesvis mellom Grutseter og Svorkmo smelthytte, det kan forklare mye om at noen kirkelige handlinger foregår skiftesvis mellom Svorkmo kirke i Orkdal og Plassen kirke i Meldal for samme familieVHVidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.