Gå til innhold
Arkivverket

[#72765] Stolpestad i Norderhov


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det fantes et sted Stolpestad i Norderhov på 1700-tallet, men siden jeg ikke får tilslag på det i folketellingene eller hos Rygh, går jeg ut fra at det har vært et plassnavn. Er det noen som vet under hvilken gård dette stedet befant seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Finner 3 gårder Stolpestad på Ringsaker i 1801, men de gårdene er de eneste jeg finner i farten: LenkeSom du sier kan det jo ha vært en plass som ble nedlagt med samme navn.Ved søk ellers fant jeg to damer Agnethe Gundersfatter f. 1796 og Kjirsti Gundersdatter f. 1800 på Stolpestad Ringsaker, Hedemark.Håper noen lokale historikere fra Norderhov han hjelpe deg her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Plassnavnene er så vidt jeg husker mye brukt i ekstraskatten 1762/65 for Norderhov, så dersom ingen på forumet kan svare, så er det mulig svaret kan finnes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Stolpestad var en plass under Lerberg, nå g.nr. 77, i Norderhov, Stolpestad er idag navn på et jorde under garden. Garden ligger nær Sørgefoss på Ask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.