Gå til innhold
Arkivverket

[#72772] Jens Pedersen Skranstad, f. ca 1742 d. 1822 er det en for mye i Steigenboken


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Nå ser jeg det! Lars er sønnen til Peder Nilsen og Anne Larsdatter på Ytre Hjertø – det var bare jeg som var litt forvirret!Lars, 1751: [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=73581>LenkePeder og Anne hadde også disse barna:Nils, 1746 - LenkeBirthe, 1748 LenkeOle, 1753 LenkeTørris, 1755 LenkeHans, 1758 Lenke, død samme år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg finner ei Anne, døpt 1714 i Folda, datter av Lars Olsen af Hiertøen [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=72035>Lenke,Vet du om dette er kona til Peder Nilsen? I så fall var hun 44 år gammel da sønnen Hans ble født i 1758.Lars Olsen Hjertøy / Ytre Hjertøy ble gift i 1712 med Ingeborg Lebuchsdatter LenkeForuten datteren Anne (Ane), hadde de også barna:Beritte, døpt 1713 LenkeNils, 1717 LenkeOluf 1721 LenkeGunder, 1722 LenkeHans, 1725 LenkeBirthe, 1728 LenkeDet ser ut som de mistet et barn (en sønn?) i 1722 Lenke. Sønnen Hans døde i 1725 LenkeLars Olsen Hjertøy døde i 1746, 60 år gammel, f.ca. 1686 - Lenke Kona Ingeborg døde på Ytre Hjertøy i 1754, 70 år gammel, f.ca. 1684 LenkeJeg finner en Lars Olsen døpt 1686 i Folda, sønn av Ole Nilsen Nordfold - Lenke Men er jo ikke sikker på om dette er rette Lars Olsen. Ole Nilsen Nordfold hadde også datteren Birrit, døpt 1789 LenkeKona til Ole Nilsen het Siri Halvorsdatter (1689: Ziri Halversdatter) og de ble gift i 1685 LenkeDet dør en Siri Halvorsdatter på Hjertøy i 1733, drøyt 80 år gammel, født ca 1653: Lenke og ting kan da kanskje tyde på at dette er moren til Lars Olsen på Hjertøy. I 1738 døde det en Oluf Nielsen på Hjertøy og det må vel være ektemannen til Siri; han ble 79 år gammel, født ca 1659:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitar litt tid å få sjekket og ført det inn i databasen. først Anne Larsdtr som er datter til Lars Olsen er ifølge Nordfoldboken den aktuelle her. Peder N. ble gift 26/12-1745 Anne L.Lars og Ingeborg Lebuksdtr hadde 9 barn men bare Anne f. 1714 og Jon f. 1723 ble gift.Har ikke fått sjekket om du har funnet når og hvor, Peder Nilsen døde, det er ikke oppgitt i Nordfoldboken.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Sorry, jeg glemte sønnen Jon [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=72344>Lenke. Litt merkerlig at ingen av sønnene til Lars Olsen og Ingeborg Lebuchsdatter het Lebuch. Men siden de kalte en av sønnene for Jon, kan det kanskje tyde på at Ingeborg var datter av Lebuch Jonsen på Laukvik? Litt merkelig at hun da ikke er nevnt blant barna jeg har klart å finne:Ole, 1672 LenkeElen, 1675 LenkeJon, 1677 LenkeJens, 1680 LenkeDaniel, 1682 LenkeHans, 1690 LenkeDa Hans ble døpt, opplyser kirkeboka at moren heter Berit Danielsdatter.(En liten strøtanke: Lars Olsen og Ingeborg Lebuksdatter hadde først ei datter Beritte, døpt 1713 og så en ny datter Birthe i 1728. Kan det være oppkalling etter Berit Danielsdatter på Laukvik??)Lebuk Jonsen og Berit Danielsdatter ble gift i 1670 LenkeDette kan være dødsfallet til Berit Danielsdatter Lenke og her er vel dødsfallet til Lebuk Jonsen i 1710, 90 år gammel! Lenke, født ca. 1620. Det står 90 år i selve kirkeboka også - Nordland fylke, Folda, Ministerialbok nr. 853A03 (1697-1715), Kronologisk liste 1710, uten sidenr. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: Lenke(I manntallet 1663-1666 for Helgeland og Salten prosti finner jeg en dreng som ser ut som han heter Lebuk Jonsen(??), 27 år gammel. Men i 1666 gir det fødselsåret 1639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Hei! Til innlegg 29: I følge Slektsbok for Nordfold var Ingeborg Lebuksdatter, f. 1684, datter av Lebuk Jonsen og Berit Danielsdatter i Laukvik. Her er det anført at hun bodde på Ytre Hjertøy, gift med Lars Olsen. Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heinå er det bare Ole Jensens kone Anna Andersdtr som var fra Rørstad ifølge opplysninger når de ble gift. På den gården bodde presten så hun var vel helst i tjeneste der, og ikke født der. Deres ekteskap Lenkedet er nevnt bare 1 lysning og de mangler det 2, har det bare glemt å ta det med i databasen eller? hvis ikke så må lysninger ha blitt foretatt en annen plass. Det spørs bare hvor.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Navnet Lebuk er jo et relativt sjeldent navn, og jeg vet ikke om navnet finnes noe særlig utenom Salten. I følge Terje Gudbrandson, Bodin Bygdebok II, har han skrevet noe om bakgrunnen for Lebuk-navnet, som jeg kort skal sitere:Navnet Lebuk er opprinnelig skrevet 'Le Buck' og er nevnt i 1567-leidangen i Helligvær, ei øygruppe utenfor Bodø. I tillegg nevnes 'Erik Buck' og 'Johannes Buck' som etter skattelista i 1567 hver 1/2 våg i leidang. Siden det her må være snakk om brødre eller om far og to sønner, og Erik, Johannes og Le attpåtil står etter hverandre i skattemanntallet, er det mye som taler for at alle tre bodde i Vokkøya (ei øy og gård i Helligvær). Uten tvil dreier det seg her om ei fremmed-ættet slekt, trolig etterkommere etter innvandrede hanseater. Fra Bergen kunne disse skaffe seg godt kjennskap til kystdistriktene nordpå, og i mange tilfeller slo slikt folk seg ned i landsdelen.Videre sier Gudbrandson at navnet Le Buck smeltet seinere - på ekte nordnorsk vis - sammen til Lebukk, som vi finner skrevet 'Leffbuck' og på et utall andre måter. Utover 1600-årene tok Lebuk-navnet langt på vei til å bli vanlig i Kjerringøy. Og vi må tru at det først og fremst var blant etterslekta etter Buck-ene dette ble holdt i hevd.Skrevet etter Terje Gudbrandsons Bodin Bygdebok II, bd. I, Væran, s. 258.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!jeg har ikke funnet noe mer info om Anne Andersdatter, kona til Ole Jensen. Vil tro at databasen inneholder riktig antall lysninger, men sikker kan en selvsagt ikke være...Er det noe skifte etter Anne Andersdatter eller etter Ole Jensen? Det er såpass mange innlegg nå, at jeg nesten er i ferd med å miste oversikten. Jeg har ikke klart å finne noe dødsfall på damen. Sier bygdeboka noe om det?Hilsen Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Anne Andersdatter giftet seg med Ole Jensen i 1749, og hvis hun var i 20-årene da hun giftet seg, var hun født en gang på 1720-tallet. Jeg finner en Anna døpt 1727 i Folda, datter av Anders Jacobsen og Sophie Eschildsdatter - [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=72511>Lenke Men jeg langt fra sikker om dette er rette jenta.En måte å søke etter Annes opphav på, er å se nærmere på hvem som var faddere på barna.Da sønnen Jens ble døpt i 1750, var følgende personer faddere: Daniel Hansen Brevig, Christopher Valle, Anders Olsen Brevik, Karen Mogensdr. Valle og Maren Andersdr. HiertøeDatteren Margrethe, 1752, hadde følgende faddere: Daniel Brevig, Hans Andersen Bratfiord, Kari Mogensdr. Valle, Anna Danielsdr. Brevig, Ingebr. Michelsdr. Bratfiord.Sønnen Anders, 1759, hadde følgende faddere: Christopher Jensøn Walle, Enoch Jonsøn Sanset, Hans Olsøn ibidm, Karen Mogensd. Walle, Anna Christophersd. IbidmJeg ser at Kari/Karen Mogensdatter Walle går igjen. Jeg ser at hun døde i 1779, 70 år gammel LenkeAnders Olsen Brevig og Anne Danielsdatter Brevik var ektefolk, for i 1743 hadde de sønnen Oluf til dåpen Lenke. Men her er det ikke nevnt noen faddere. Anders Olsen og Anne Danielsdatter ble gift i 1740 LenkeHans Andersen Bratfjord døde i 1780, 63 år gammel, f.ca. 1717 LenkeSå er det Maren Andersdatter Hjertøy. Hun døde i 1762, 41 år gammel, f.ca. 1721 og det opplyses at hun var Johan Hansen Jertøns qvinde – Lenke.Johan og Maren ble gift i 1748 - Lenke I 1749 hadde de datteren Johanna til dåpen – LenkeJeg ser at det ble døpt ei Maren Andersdatter i Folda i 1720, datter av Anders Jonsen i Hestvik og Sophie Edisdatter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Fadderen Ingeborg Michelsdatter af Bratfiord giftet seg i 1755 med Claus Andersen Haasand [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=v&RR=14906>LenkeClaus var sønn av Anders Lebuksen Håsand og Ellen Kristensdatter - Lenke og jeg finner Anders Lebuksen som fadder på de to døtrene til Claus og Ingeborg. Derimot kan jeg ikke se at Ole Jensen eller Anne Andersdatter er faddere på døtrene eller sønnen Anders Clausen som ble døpt i 1773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiser at du finner en del. Jeg har leita litt jeg og og Anne Andersdtr er i 1749 på Rørstad 32 år gammel (f. ca 1717). og blir gift 4/8-1749.Ellers er Ingeborg og Anders Lebuksen av samme søskenflokk. i tilleg har en Ole på Vinkenes, Ellen på Håsand og senere på Marhaug i Steigen, Jon på Valle, Daniel Laukvik, Ingeborg, Hans f. 1690, ikke nevnt senere og Anders.Ser at Anders Jakobsens datter er født i 1727 og dermed 10 år yngre en det er oppgitt 1749 i sjeleregistret der Ole Jensens kone er da. De er ikke på skifter og er heller ikke fra Folda, de er nevnt på s. 286 under ukjent bosted.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.