Gå til innhold
Arkivverket

[#72774] Tydehjelp, kirkebok Grytten 1773.


Gjest Olav Bonesmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Bonesmo

Enig med deg i tydingen Berit. Knuten er at gårdsnavnet er heller ukjent for meg, og det er noe krøll med min adkomst til Ryghs Gaardsnavne for øyeblikket, så jeg kommer ikke videre her p.t. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Bonesmo

De eneste plassene jeg kjenner under Sletta er Slettalien og Slettahjell. Det kom en del folk fra bl.a Lesja til Romsdalen og Vor/Norsletten lukter litt Oppland for meg. Er det andre, bedre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Rygh virker igjen, men det finnes ikke noe Vorsl.....Etter å ha lest det flere ganger så lurer jeg på om det ikke står Storsletten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Bonesmo

Et argument mot Opplandsteorien er at presten i Grytten på den tiden oppgir prestegjeld/amt når det er kirkelige handlinger med 'utabygds' folk. Spørsmålet er bare om hvor konsekvent han er. Det er heller ikke gitt at han har vært helt stødig når det gjelder staving av navn han kanskje ikke er helt fortrolig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.