Gå til innhold
Arkivverket

[#72784] Kirkebøker for Jarlsbergske frimenighet i Kristiania 1880-1920


Gjest Tove Tjøstheim Eek
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Jeg ser av 1900 folketellingen for Kristiania at det er flere personer som oppgir at de tilhører den Jarlsbergske frimenighet . Noen som vet om de hadde Kirkebøker eller medlems protokoller , og hvor de eventuelt er innlevert ? Jeg leter etter fødselopplysninger . Takknemlig for svar. Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her står i alle fall Jarlsbergske Frimeninghet omtalt [url="http://fylkesarkivet.vfk.no/default.aspx?sc_itemid={7A7CA592-1338-4BC9-AC7E-35870D26FD11}>LenkeDen Jarlsbergske Frimenighet ble grunnlagt i 1871 og kalles visst i dag for «Det evangelisk- lutherske kirkesamfunn» LenkeHer er nettsiden til Det evangelisk-lutherske kirkesamfunn http://www.delk.no/index.php?submenu=17& og her er nettsiden til «avdelingen» i Oslo – Ryenberget menighet -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Teige

En annen mulighet er å se etter i arkivserien 'Innberettninger fra Dissentermenighetene', som ligger i Magistratens arkiv i Oslo byarkiv. De begynner så vidt jeg husker i 1891 eller -93.Dette er lister over inn- og utmeldte, døpte og begravede, som ble sendt inn til myndighetene i folkeregsisterøyemed. Dette fordi kirkebøkene ble brukt som det før man fikk et ordinære, sivile folkeregistre i de norske byene utover på 1900-tallet. Innberettningne inneholder mange av de samme opplysningene som finnes i menightenes egne kirkebøker og som av og til ble ført i egne deler av den norske kirkes protokoller. (Se Lenke ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Tror det bare er statskirkelige kirkebøker som har innleveringsplikt av bøkene når de er utskrevet. Så du må ta kontakt med DELK sine menigheter for å spørre om du får kikke i kirkeboka.Tror de oppererer med egne regler for hva/hvem du kan lese om, om du får lov til å lese i kirkeboka.http://www.delk.no/showstatic.php?id=4Noen få statskirkelige kirkebøker har notert noen disentere i kirkeboka, men det er vel bare noen få prester som sporadisk har gjort dette.MVH Solfrid Therese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg vil tro at disse frimenighetene ganske velvillig gir deg faktaopplysninger om 'ministerielle handlinger' foretatt i menigheten, så sant det ikke bryter med aktuelle tidssperrer.Har selv meget vellvillig fått ut opplysninger fra Samfundet, Metodistkirken og andre dissentermenigheter både i egen by og utenbys.Med mitt kjennskap til DELK-folk skulle jeg ikke tro det var noe problem. Lykke til.mvhErling T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.